Na co se ptáte z oblasti hledání práce - 1. díl
Otázek se mi na mám Instagramu i v mém LinkedIn inboxu nastřádalo opravdu hodně. Vybrala jsem ty častější a svým pohledem na ně odpověděla. Pojďme rovnou na ně, bude to dlouhé čtení.
Jak dát do životopisu mateřskou dovolenou?
První otázka a rovnou za zlatého bludišťáka. Nemám na ni ani jasno odpověď, vnímám to jako spoustu možností s jediným cílem - dostat se na pohovor. Zkusila bych poslat CV s i bez uvedení a uviděla bych, co bude lépe fungovat.
Různé pohledy:
- Osobně jsem ráda, když kandidát ve svém životopise nelže, což znamená i to, že mi řekne, že byl na mateřské dovolené. Na tom přeci není nic špatného. Důležité je však to, umět to do životopisu dobře napsat a pokud jste během ní pracovali/vzdělávali se/měli brigádu, tak to rozhodně prodat.
- Je to soukromá věc a zaměstnavateli do toho vlastně nic není. Nicméně počítejte s tím, že se to v nějaké fázi výběrového řízení spíš dozví než nedozví. Nemáte povinnost mateřskou uvádět. Když cítíte, že je výhodné informaci uvést, uveďte ji, když ne, tak si ji nechte pro sebe minimální v rámci životopisu.
- Když jsou během zaměstnání, neuvádím je. Když jsou mezi zaměstnáními, uvádím je.
- Pokud jste během ní stíhali pracovat, brigádničit anebo rozjet vlastní malý projekt nebo jste se během ní rekvalifikovali, vzdělávali a podobně, tak ji uveďte, ale tyto aktivity velmi vypíchněte.
Tipy:
💬 Během hledání využijte čas nejen na obepisování firem, ale i na menší rozvoj. Udělejte si nějaký kurz na Seduo (jsou i for free) nebo někde jinde, oprašte si znalosti MS Office nebo si poslechněte pár podcastů z daného oboru. Na pohovoru asi padne otázka na udržení se v oboru, budete se cítit hned lépe.
💬 Neříkejte "byl/a jsem jen na mateřské", ale zkuste se zamyslet nad tím, co vám celá doba doma s dítětem dala a co vás naučila. Sepište si to a zformulujte to do kompetencí, které firma hledá. Například - time-management, organizace dne, krizový management, práce pod tlakem.
💬 Už jsem to zmínila, ale je to důležité, tak znovu - pokud jste dělali cokoli pracovního a vzdělávacího během tohoto období, uveďte to!
💬 Rada pro další čtení - neuvádějte nic, co vás může diskriminovat. A tím myslím mateřskou, věk, fotografii, míst bydliště, národnost a podobně.
K pročtení:
- Hezký článek najdete na Kariérní akademie.
- Tipy na to, co jste se určitě naučili během mateřské.
- A ještě jeden hezký článek na Linkedin.
Jak dát do životopisu delší pracovní neschopnost nebo delší volno?
Chce se mi napsat to samé jako u mateřské. Je to během práce? Nepište to. Je to mezi zaměstnáními? Uveďte to. Můžete se samozřejmě během pohovoru dotknout toho, co poslední rok v práci a co jste s naučili. Tam bych pak kápla božskou a situaci vysvětlila. Samozřejmě hodně záleží na tom, proč jste na neschopence byli a zda to pro vás do budoucna znamená třeba i nějaké pracovní komplikace nebo omezení.
Připravte si dobré vysvětlení, které je upřímné, ale zároveň si pamatujte, že se nemusíte obhajovat a so vašich soukromých věcí nikomu nic na pohovoru není.
Jak si poradit s úkoly od firem? Proč je dávají?
Důvodů může být více. Já osobně mám úkoly na doma ráda, pokud do jisté míry kopírují to, co bych na pozici dělala, testují moje kompetence a zároveň na nich nespálím 3 dny čistého času. Tak nějak jsem si pro sebe vždy i otestovala, zda mě pozice bude bavit a zda minimálně zvládám zadání vypracovat.
Důvody:
- Juniorního kandidáta neposoudíte podle CV, které má leckdy kratičké a špatně napsané, a ani podle jeho pracovních zkušeností. Musíte tedy zjistit jinak, že zvládne to, co od něj potřebujete. Na to je úkol ideální - že jsem takovou pozici nikdy nedělal, přece neznamená, že úkol nezvládnu a tím pádem jsem cennější než někdo, kdo sice danou práci dělal, ale s úkolem si neporadí.
- Úkoly a case study na doma jsou podle mnohých výzkumů více vypovídající o tom, co člověk umí a neumí. Počet let v oboru je fajn, ale reálně to znamená jen délku praxe a často ne to, že umím tolikrát víc.
- Na úkoly se dává dobře feedback - jedete po vypracování, kvalitě zpracování, míře pochopení, práci se zdroji, myšlenkami v úkolu, ... Když je úkol správně sestavený, řekne vám, zda má kandidát základní kompetence nebo ne. Na pohovoru se pak jenom doptáváte a můžete dát větší prostor ověření soft skills.(např. hledáte ppc specialistu a zadáváte mu na doma ppc kampaň a on ji nezvládne -> mohl si nastudovat vše, použít internet, ... -> zamítáte s jasným vyhodnocením a doporučením co zlepšit a nastudovat si)
- V úkolu jsou si všichni rovni. Žádné kognitivní kreslení životopisem nebo tím, že je ten druhý kamarád vašeho kolegy. Stejné podmínky pro všechny.
Setkáte se s:
- online testy s omezeným časem (často výkonnostní testy, analytické testy)
- case study - větší zadání na vypracování úkolu z daného oboru (např. imaginární business case, zpracování dat v Excelu)
- menší úkoly - konkrétní menší úkol - např. otextovat 2 produkty nebo vytvořit ppc kampaň
Pokud si nejste jisti zadáním, zeptejte se. Pokud si nejste jisti délkou zpracování, zeptejte se. Pokud si nejste jisti tím, že by vás taková pracovní náplň bavila, zeptejte se, jak moc úkol odpovídá realitě. Nevíte program, ve kterém bude zpracování nejlepší? Zeptejte se. Nikdo vám hlavu neutrhne plus si budete jistější, že nemarníte svůj čas.
Ze své praxe a v lepších firmách se dávají ty samé CS klidně několik let dokolečka. Hodnotitel a HR pak mají dobrý benchmark a dokáží posoudit, zda byl úkol kandidáta X lepší jak úkol kandidáta Y a jak je to oproti kandidáti Z. Ke každému úkolu pak existuje jakýsi klíč toho, co za kompetence ověřuje. A podle hledaných kompetencí se výběrovým řízením vybírají úkoly a testy.
Tipy:
💬 Má být úkol v češtině nebo angličtině? Zeptejte se, pokud si nejste jisti.
💬Dejte si pozor i na maličkosti jako je práce v daném programu. Doporučuji nazvat soubory srozumitelně, zarovnat si texty, mít stejné nadpisy, používat vzorce v Excelu a další. Prostě dbát nejen na obsah úkolu, ale i vizuální stránku.
💬 Hlásíte se na pozici copywritera, grafika a další podobné? Pošlete s CV portfolio. Nějaké firmy to bude bohatě stačit, někde vám zadají menší úkol na doma třeba v podobě vytvoření nějakého banneru.
💬 Rozmysleli jste si, že úkol dělat nebudete? Napište to danému člověku z firmy, co s vámi komunikuje. Firmy mají systémy kde je vidět, že jste třeba 2 krát úkol vůbec nedodali a po třetí dají přednost někomu jinému. Myslete na to, že komunikace s firmou je i vaše vizitka.
💬 Nestíháte dedlajn zpracování? Opět to napište, na druhé straně sedí člověk, který to pochopí. Vyhnete se i tomu, že vám bude volat nebo psát, že mu váš úkol nedorazil a tím se vyhnete pocitu trapnosti, že vás někdo uhání. Nebo vás prostě zamítne, protože jste nedodali včas. S tím počítejte. Opět - komunikace s firmou je i vaše vizitka.
💬 Přijde vám zadání nad vaše síly? Napište/zavolejte si s HR a svěřte se ji s tím. Řekněte si, že se teď necítíte, že je to to pravé ořechové svou obtížností a nechte si poradit, v čem se vzdělávat ať jste příště ready.
K pročtení:
- Co jsou to strukturovaná výběrová řízení a proč je dobré je dělat d Google.
- Indeed vám vysvětlí rozdíly a zároveň ukáže několik behaviorálních otázek, které v různých obměnách uslyšíte.
- Pokud pořád nevěříte, že je lepší mít strukturu a používat různé metody během náboru, tak si přečtěte třeba tento výzkum.
- LMC nabízí fajn článek i s pohledem ze strany kandidátů.
O kolik si mám říct peněz?
Opět otázka za všechny bludišťáky. Kéž by na ni existovala jasná odpověď a tabulka, kde se najdete a řeknete "tolik chci. koukejte", ale tak to nefunguje Co firma, to jiné hodnocení a jiné mzdové standardy a jiné odměňování. Někde mají jen fixní částku mzdy, někde fixní a bonusovou a jinde to mají ještě jinak. I to může hrát ve vašem rozhodování velkou váhu.
Doporučím jedno - když nevíte, kolik chcete, působíte na pohovoru rázem nejistě. Pokud řeknete číslo, nevysvětlujte a neobhajujte ho.
Za mě je to bilance mezi:
- Jak si stojím na trhu práce, jakou mám hodnotu jako kandidát a co za to nabízím.
- Jaké věci nabízím navíc a jak dokážu moje schopnosti využít na té pozici.
- Vím, jak se mzda na pozici pohybuje a může mi to pomoci najít adekvátní částku.
- Kolik jsem bral, potřebuji a chci brát.
Tipy:
💬 Nedejte na rady ve Facebookových skupinách, často je čtu a jsou někdy na míle vzdálené realitě. Pokud jste nikde nepracovali, nikdo vám 250 na hodinu jen tak nedá. Pokud začínáte v oboru, to samé.
💬 Marketing a IT průzkumy mezd jsou uhnuté tím, že spousta lidí v těchto oborech pracuje jako OSVČ. Jejich odměna tak bývá v přepočtu na hodinu vyšší. Najednou porovnáváte jablka s hruškami.
💬 Ke mzdě a nabídce od firmy patří i benefity. Někde si vše platíte, někde benefity nejsou, někde naopak dostanete menší mzdu, ale k tomu spoustu nefinančních benefitů jako jsou třeba jazykové kurzy, možnost naplaceného volna nebo další. Musíte vědět, co je důležité pro vás samotné.
💬 Průzkumy radí, že je dobré si říct o cca 10 - 20 % více než jste brali naposledy, pokud jste na předchozí pozici strávili nějakou dobu a osvojili si nové dovednosti.
Říkejte to, co chcete a ne to, abyste se trefili do vkusu HR nebo manažera. Tohle za vás nevymyslí.
K pročtení:
- Skvělý článek je ten na prace.rovnou. - tam najdete vše potřebné.
- Lucie Václavková sepsala své tipy do obsáhlého článku včetně doporučení, kam se jít podívat, když fakt nevíte.
- Nejlepší je Hays průzkum mezd - stačí si zažádat a máte ho na e-mailu.
- Forbes radí, kdy a jak si říct ve stávajícím zaměstnání o vyšší mzdu
Co za otázky určitě padnou a mohu se na ně přichystat?
Záleží na tom, kdo sedí na druhé straně. Sama jsem zažila výběrová řízení, kde se mě drhá strana ptala na věci, do jakých jim nic nebylo a na zbytečnosti, kde podle mě nezjistili ni co tom, zda se jim na danou pozici hodím. Počítejte s tím, že některá výběrová řízení budou děs a otázky nic moc, jindy se zapotíte a druhá strana vás opravdu pořádně vyzpovídá. Někde se i hodně naučíte.
V ideálním případě se na výběrovém řízení potkáte s kombinací různých metod. Díky tomu vám HR/manažer dokáže dát i kvalitní zpětnou vazbu.
Příklady otázek:
- Než se pustíme do pohovoru, tak se nám prosím představte asi ve 2 minutách.
- Co vás na dané pozici zaujalo a rozhodl jste se na ni reagovat?
- Proč chcete změnit firmy? Co je váš motiv a co toužíte, aby u nás bylo?
- Proč vás baví z tohoto boru zrovna XY?
- Jak se sám vzděláváte v oboru? Prosím, uveďte příklady.
- Jaké je vaše finanční očekávání v hrubé mzdě?
- Kdy můžete nastoupit?
Tipy:
💬 Když nevíte, řekněte to nebo nabídněte vysvětlení na příkladu, pokud si nejste jisti definicí.
💬 Určitě padne - řekněte nám v úvodu něco o sobě (cca 2 minuty), proč chcete k nám a co je vaše motivace (pár jasných důvodů), kdy můžete nastoupit a kolik chcete peněz (mějte to rozmyšlené). Čím více se připravíte, tím sebejistější budete.
💬 Mrkněte se na příklady behaviorálních otázek. Jsou těžší na zodpovězení, protože jdete do hloubky, ale řeknou o vás opravdu hodně.
💬 Čekejte, že otázky mohou být i typu - "povězte mi, co znamená pojem X" nebo "jak byste mi vysvětlil Y". V každém oboru existují základní pojmy, bez nichž se dál neposunete.
💬 Otázky se liší podle seniority pozice, podle počtu hledaných kompetencí a podobně. Otázky pro manažera budou rozdílné než pro specialistu.
K pročtení:
Jak si firma otestuje moji angličtinu?
Jako každá kompetence, jímž znalost cizího jazyka je, se dá otestovat. Obvykle více metodami. Záleží i na tom, jak moc znalost cizího jazyka firma vyžaduje.
Setkáte se s:
- inzerát v angličtině (první preselekce)
- zpracování úkolu v angličtině
- testy v angličtině
- překlad v angličtině
- na pohovoru čtení e-mailu v angličtině a odpověď na něj
- u obchodníků třeba vyjednávání v angličtině
- pohovor v angličtině (částečně nebo zcela)
Záleží na firmě a druhu pozice. Pokud vám HR sdělí, že součástí výběhového řízení je i otestování angličtině, zeptejte se, co můžete čekat a zda vás čeká i pohovor v angličtině.
Nejhorší zážitek pro mě byl s kandidátem, který měl v životopise angličtinu, španělštinu i němčinu na C1 úrovni. To je úroveň, kde by měl být člověk switchnout do angličtiny a říct minimálně to, jak se jmenuje, co jsou jeho zájmy a proč si danou firmu vybral. No, ale on to nedokázal ani v jednom jazyce... Bylo to dost trapné.
Jsou nějaké typické anglické otázky, na které se mohu připravit?
Budou hodně podobné těm v češtině. Záleží to i na tom, zda je celé výběrové řízení v angličtině nebo jen jeho část. Pokud část, tak jde většinou o to, aby si druhá strana byla jistá, že jim v životopise nelžete a byla si jista, že se s nimi anglicky domluvíte. Z toho vyplývá, že otázky jsou jednodušší.
Nějaké příklady:
- Do you have an experience dealing with co-workers?
- What are your strengths?
- Can you tell me something about yourself?
- Do you prefer working alone or a teamwork?
- How long have you been unemployed?
- Can you tell us about your skills?
- What is your experience in the field?
- Why do you want to quit your actual job?
- Why did you apply for this job?
- Did you have any trouble finding us?
- What were your responsibilities in your last job?
- Why are you interested in working here?
- What are some of your hobbies?
- Tell me about a time when you and a co-worker disagreed.
- Do you have any questions for me?
- What is your greatest work achievement?
- Have you done anything you are proud of?
- Why would you like to work in our company?
Tipy:
💬Pokud zpracováváte case study v angličtině, zkuste ji první napsat co nejvíce bez překladače. I tak zjistíte, zda jste připraveni na to začít v práci mluvit anglicky a to, jak moc se při tom cítíte komfortně.
💬Naučíte se na pohovor základní obraty, které vám usnadní začátek povídání. Klidně v angličtině řekněte, že jste nervózní. Naučte si představení sebe sama.
💬 Budete ve firmě komunikovat běžně v angličtině nebo jen s nějakými lidmi? To si určitě zjistěte. To, že umíte dobře číst a psát v cizím jazyce neznamená, že zvládnete stejně hravě vyjednávání nebo obhajobu budgetu.
💬 Zjistěte si o firmě více a naučte se pár slov z daného oboru. A také pár komunikačních frází, které znějí friendly a méně formálně.
💬 Víte, že vás čeká pohovor v angličtině a bojíte se ho? Poproste někoho, kdo si s vámi jeden cvičný pohovor nazkouší, abyste se rozmluvili a začali v jazyce přemýšlet. Ideálně právě ty nejčastější otázky.
K pročtení:
- Článek na idnes - 7 rad, jak zvládnout pohovor v angličtině
- Orange academy na téma Jak se připravit?
- Slovní zásoba a pár frází od Angličtina bez biflování
Mám přizpůsobovat své dovednosti pozici? Kde je míra ohnutí životopisu nabídce?
Odpověď mě napadla hned - "Chci poznat, že se jedná po o toho samého člověka, i když vidím 2 verze jeho životopisu." Rozhodně nelžete, nepřekrucujte realitu, ale vypíchněte to relevantní pro danou pozici. Někdy totiž stačí z celé pracovní náplně (job description) vypíchnout na první 3 odrážky u popisu pozice to, co je nejvíce relevantní dané pozici/inzerci. Vlastně jen hrajete s prvním dojmem tím, že nabízíte nejvíce relevantní dovednosti jako první, ale přitom ukazujete i ty jiné.
Existují univerzální kompetence, které se hodí pro každou pozici a určitě některé z nich můžete zmínit u popisu toho, co jste dělali ve firmě X, na pozici Y. Jedná se převážně o soft skills, které označují větší množství různých více specifických dovedností.
Jaké to jsou?
- Komunikace
- Digitální dovednosti
- Prozákaznický přístup
- Leadership
- Umění se rozhodnout
- Kritické myšlení
- Organizační dovednosti
- Jazyky
- Týmová práce
- Samostatné úkoly
- Vyjednávání
Za sebe říkám, že nemám ráda výčet dovedností v separé kolonce životopisu, ale mám je ráda více rozvinuté v rámci popisu práce u konkrétních pozic. Nebo zmíněné v motivačním dopise, v úvodu CV a tak. Ideální je to, když po přečtení vašeho CV a motivačního dopisu dokáži říct 3-5 kompetencí, které se mi s vámi po přečtení spojí.
Tipy:
💬 Buďte v popisu pracovní náplně konkrétní, uvádějte kompetence a úspěchy. Jako HR se setkávám s opsaným job description, která je stejně nic neříkající jako pro vás inzeráty. Máte někde ukázky vaší práce? Super, vložte do životopisu odkaz.
💬 Co nenapíšete, to nevíme. HR a ani manažer nečteme myšlenky. Dejte přečíst vámi zasílané podklady i někomu, kdo vás tolik nezná, zda chápe, co jste měli na starosti, co byla vaše hlavní zodpovědnost a podobně. Jak by vás po přečtení všeho definoval?
K pročtení:
- Pár kariérních rad z blogu Indeed
- Jak změnit CV, když chci udělat kariérní změnu radí opět Indeed
- Nevíte co uvést? Podívejte se na 99 soft kompetencí, které čekají jen na to, až je uvedete
- Kdyby to bylo i přes to málo, nabízím ještě tento článek
Měl bych si vytvořit více životopisů?
Ano a to podle toho, kam se hlásíte a jakou zkušenost musíte více vypíchnout. Pokud se hlásíte na podobné pozice, stačí jedno až dvě. Pokud opravdu na různé pozice v rámci i různých oborů, bude lepší si vytvořit jedno základní CV a to postupně customizovat. Nicméně pozor na to, abyste pak nevypadali na papíře jako zcela jiná osoba.
Mrkněte první SEM, ať víte, o čem mluvím.
Tipy:
💬 Vyberte si template na životopis a ve stejném templatu pošlete i svůj motivační dopis. Rozhodně ohromíte.
💬 Máte zkušeností až až a hlásíte se na 2 rozdílné pozice? Dejte vyniknout tomu, co je pro danou pozici ideální.
💬 Když budete mít jeden hlavní template, jednoduše vytvoříte i jiný jen poposunutím různých částí na ploše virtuálního papíru plus změnou barvy (třeba podle barvy dané firmy).
💬 Když máte více životopisů, můžete si vybrat podle tonality inzerátů ten, který nakonec pošlete a přijde vám, že si s ním bude nejvíce rozumět.
💬 Ideální je mít CZ a EN verzi, pokud se díváte po nabídkách psaných v angličtině nebo po práci v mezinárodní firmě/ zahraničním start-upu.
K pročtení:
- Forbes vám poradí prostřednictvím odborníka.
- 8 důvodů proč mít více než jedno resumé
- Proč mít více CVček?
Nesplňuji vše, mám se i přes to přihlásit?
Úplně upřímně, pokud splňujete základní kompetence, tak ANO. Za mě si řekněte, co umíte, co chtějí oni a porovnejte oba seznamy. To, že máte o rok méně zkušeností je irelevantní. To, že nemáte všechny kompetence TOP, ale máte je, tak pošlete CV. Je to juniorní pozice a vy ten obor milujete a vzděláte se v něm? Šup, pošlete životopis a motivační dopis.
Přihlédněte i k tomu, že nějaké firmy jsou větší a nějaké menší. Pokud jdete z velké firmy do malé, můžete si myslet na vyšší pozici, protože ji zvládnete. Pokud jdete z malé firmy do velké, možná to bude naopak.
Za zkoušku nic nedáte. Když váš zamítnou, požádejte o info co bylo důvodem. Chybí vám v životopisu nějaká informace? Chyběla opravdu zkušenost s X nebo Y? Jak dopadl úkol a co máte vylepšit? Jste moc juniorní? Zeptejte se, co se máte doučit, aby to příště vyšlo.
Tipy:
💬 Víte, jak se říká, že žena nereaguje na inzerát a muž ano? Nebuďte z toho smutné a zeptejte se svého manžela/přítele/nejlepšího kámoše, zda by reagoval na inzerát X, kdyby byl vámi. Pokud ano, udělejte to. Svému příteli takhle vděčím za spousty málem promarněných kariérních výzev.
💬 Prodejte se motivačním dopisem.
💬 Berte to tak, že spousta inzerátů je napsaných špatně a jsou psané pro supermany. Čtěte mezi řádky a najděte v inzerci 3 hlavní kompetence (znalosti, dovednosti, praxi) a ty porovnávejte v tom, co umíte.
💬 Všímejte si i toho, co firma hledá a je pro vás KO ve smyslu, že tací nejste/nemáte znalost/... -> pokud neumíte anglicky, nehlaste se na pozici s angličtinou, pokud nesnášíte telefonování, nehlaste se na pozice, kde budete často telefonovat.
💬 Žádejte o zpětnou vazbu po zamítnutí, ale i po přijetí. jsou to informace, které vám mohou jedině pomoci ve vašem dalším rozvoji.
K pročtení:
- Am I the Right Candidate? Self-Ascribed Fit of Women and Men to a Leadership Position - výzkum
- Je vůbec pravda, že muži spíš aplikují než ženy? a zajímavý pohled přináší i výzkum od Linkedin
- Jobs.cz radí, že se prostě nemáte bát, nemáte totiž co ztratit