Na co se ptáte z oblasti hledání práce - 2. díl

31.03.2021

Otázek se mi na mám Instagramu i v mém LinkedIn inboxu nastřádalo opravdu hodně. Vybrala jsem ty častější a svým pohledem na ně odpověděla. Pojďme rovnou na ně, bude to dlouhé čtení.  

Nemám zkušenosti, tak co si mám dát do životopisu?

Zaslání životopisu se nevyhnete, ve většině firme ho prostě budou chtít vidět. A když ne jeho, tak LinkedIn nebo portfolio. Moc dobře si pamatuji, jak jsem sama psala svůj první životopis, bylo mi asi 19 a neměla jsem si do něj (kromě praxe a brigády v knihovně) co napsat. Holt na vesnici moc možností nebylo a navíc se mi tehdy nic moc nehodilo jako zkušenost, kterou bych se chtěla chlubit. O pár let později a o pár let později v HR mi došlo, že i málo zkušeností jde napsat pěkně a využít k tomu především prostor pro zájmy, vzdělávání se nebo část o mně.


O jaké kompetence bude a je zájem?

  • analytické myšlení a schopnost inovovat
  • aktivní vzdělávání se a schopnost učit se
  • schopnost řešit problémy
  • kritické myšlení 
  • kreativita, inovace
  • leadership a sociální vliv
  • digitální gramotnost a používání technologií
  • programování a IT skills
  • odolnost vůči stresu a odolnost celkově
  • schopnost rozhodnout se
  • komunikační dovednost a schopnost pracovat v týmu


Doporučuji si ve volném čase udělat Digitální garáž od Google, pár kurzů od Digiskills na téma MS Office (Excel, Word, Power Point) nebo pár free kurzů na Seduo. Jsou to hezké kurzy, které vám pomohou v kariéře dál a zároveň si je můžete napsat do sekce vzdělávání se. Znamenají plusové body. 

Reálné pracovní zkušenostmi můžete nahradit právě výčtem vašich kompetencí (silných stránek) a k nim přiřadíte vysvětlení, jak se projevují nebo jak jste je získali. 


Tipy:

💬 Zaměřte se na soft skills a na všeobecně poptávané kompetence. Komunikační dovednosti, znalost cizího jazyka nebo analytické myšleni. 

💬 Zmiňte své zkušenosti a dovednosti ze školy, kroužků, mimoškolních aktivit nebo i jednorázových brigád. Vše se počítá.

💬 Věnujte čas motivačnímu dopisu, ten vám v tomto případě může otevřít ty pomyslné dveře na pohovor.


K pročtení:

Mám se hlásit na inzerát, kde nesplňuji vše?

Ano i ne. Jak to? Záleží totiž na tom jak moc nesplňujete požadavky napsané v životopise a o jak moc seniorní pozici jde. Všeobecně jsem názoru, že firmy píšou inzeráty s představou ideálního kandidáta, ale z hodně bodů vám nakonec sleví, protože pro ni nejsou podstatné. Nebudeme teď probírat proč to tedy firmy dělají, ale co můžete udělat vy. 

Je pozice seniorní, ale vy jste v daném oboru nikdy nepracovali? Tady odhoďte odvahu a vyberte si jinou pozici z nabídky. 

Je v pozici požadavek na počet let v oboru? Tady to již berte s rezervou. Počet let neříká nic o tom, zda jste lepší nebo horším kandidátem s většími znalostmi a dovednostmi, ale jen to, zda již máte praxi v daném oboru. Když jsem se sama dívala na požadavky na HR Business Partnera, na 98 % pozic jsem nevhodným kandidátem, ale i přes to mi nabídky od firem na takové a i vyšší pozice chodí. Takže ne, počet let v oboru není kritérium, kterého se striktně držte.

Chtějí cizí jazyk? Tady už zbystřete. Je inzerát v angličtině a chtějí angličtinu? Asi ji budou ve firmě používat nebo minimálně pak na pozicích komunikujících s centrálou nebo částí firmu v zahraničí. Když neumíte ani slovo, klidně CV pošlete, ale s dotazem právě na nutnost daného jazyka a nebuďte smutní z toho, že vás firma odmítla pro nižší úroveň. Případně doporučuji doptat na požadovanou úroveň jazyka, pokud není blíže specifikováno. Pokud nemáte v životopise jazyk uveden nebo nevhodně, firma vás také může vyřadit v rámci preselekce životopisu. 

A tak bych mohla pokračovat. Jděte po podstatných informacích v inzerci, zkuste číst mezi řádky a zkuste definovat to hlavní, co firma hledá a to, co vám asi promine. 


Tipy:

💬Kdo to nezkusí, ten nic nemá. Váháte, protože nesplňujete vše? Zkuste to. To nejhorší, co se vám může stát je to, že vás firma odmítne. 

💬 Možná vás firma přijme na jinou pozici než se hlásíte. To je také super!

💬Mějte odvahu. Pokud si nevěříte, zeptejte se přítele/přítelkyně nebo někoho dalšího, komu věříte, zda by být vámi reagovali. Určitě vás podpoří nebo upozorní na něco, co vy sami nevidíte. 


K pročtení:


Jak mám druhé straně říct, že měním obor, a proto se hlásím na danou pozici?

Záleží na spoustě faktorech, zda budete úspěšní a nesouvisí to jen s dobrými materiály, které firmě o sobě zašlete. Důležité je, abyste poslal motivační dopis, kde uvedete proč měníte, co vás na novém oboru láká a co pro to děláte. V životopise pak vypíchněte ty dovednosti a schopnosti, které máte a na nové pozici je také chtějí. Nemusí to být jen hard skills, ale i soft skills. 

Vřele doporučuji dát si do životopis sekci vzdělávání a tam uvést to, co děláte pro to, abyste se naučili novým dovednostem. Zájem o obor a vzdělávání zmiňte také v motivačním dopisu, je to něco, na co my na HR koukáme. Pokud máte i portfolio, které reflektuje nový obor, přiložte jej k životopisu. 

Stavte na zájmu a nadšení pro nový obor.


Tipy:

💬 Myslete na to, že co nenapíšete, to druhá strana neví. Bez motivačního dopisu a bez vysvětlení proč s tím, co umíte z oboru X, posíláte životopis do oboru Y, s největší pravděpodobností dostanete košem a k pohovoru si vás nepozvou.

💬 Bojíte se, že si druhá strana bude myslet, že budete chtít hodně peněz, protože jdete z dobrého místa na juniorní v novém oboru? Napište jim rovnou, že víte, že pozice je nižší a že počítáte s nižší odměnou. Nemusí to být nakonec pravda, že nabídky bude nižší. 

💬Zaměřte se na přenosné kompetence (to jsou ty, které využijete všude a jsou všeobecně poptávány). Těmi prošpikujte motivační dopis i životopis. 

💬 Doporučuji se připravit na pohovor o něco více. Jak kdybyste šli na první pohovor, kdy jste ještě pracovní zkušenosti neměli. Dobrá příprava vás minimálně uklidní.


K pročtení:

Kdy řešit na pohovoru peníze?

Tady se mi chce říct, že čím dřív, tím líp. Je dobré si hned nastavit očekávání a zeptat se HR/manažera, zda je očekávání reálné. A pak samozřejmě s obdrženým nabídkovým dopisem, pokud nabídka nesplňuje (výrazně) očekávání.

Obvykle se na prvním telefonním pre-screeningu nebo pohovoru firma zeptá na vaše mzdové očekávání. Doporučuji být připraven, protože když nevíte, vypadá to lehce hloupě a nikdo za vás částku nevymyslí. 


Tipy:

💬 Nezeptala se firma na pohovoru na peníze? Zeptejte se vy nebo tuto otázku zmiňte ve smyslu, že chcete zmínit ještě jednu významnou informaci. 

💬 Doporučuji se zeptat i na to, zda je ve firmě část mzdy fixní a část variabilní. Pro některé z vás to pak může být rozhodující v pozitivním, tak v negativním slova smyslu. Někde mají i roční bonusy nebo kafeterii a podobně.

💬 Při zvažování nabídky si dejte na hromadu nejen mzdový výměr, ale i benefity, možnosti růstu a flexibilitu ze strany firmy vůči vám. Nejen peníze hrají roli v tom, jak moc budete ve firmě šťastní. 


K pročtení:


    Jaké jsou nejčastější chyby v životopisech?

    Životopisů jsem viděla až až. Většinu z nich díky tomu, že pracuji na HR a další část díky tomu, že sem tam někomu životopis pomohu vyladit. Chyb je v nich obvykle několik. Některé jsou maličké a musíte mít smysl pro detail a dost času na pročtení si opravdu každé části životopisu. Některé jsou do očí bijící. Vybrala jsem takových 11 nejfrekventovanějších


  • neukazuje to, co umíte - je v něm vše, ale ne to co firmy hledá a co uvádí v inzerátu a to, co jsou vaše silné kompetence
  • neukazuje to, co firma hledá - máte tam jiné věci jak firma uvádí v inzerci, tj klíčová slova, kterých si HR hned všimne
  • neprodává vás - nevypadá dobře, není naformátovaný, je vidět, že mu nikdo nevěnoval čas
  • je dlooohý - maximálně 2 A4, víc ani čárku
  • jsou v něm chyby - pravopisné, ale i faktické
  • špatně zvolená grafika - vizuální stránka životopisu vás dokáže prodat na první dobrou, ale také velmi rychle potopit
  • nejde v něm rychle hledat - není přehledný, není graficky zpracovaný, nejsou v něm sekce; prostě se v nim druhá strana nevyzná
  • není chronologicky řazený - vždy platí, že nejnovější info patří nahoru a když máte už pracovní zkušenosti, přesune se sekce vzdělání pod ně
  • má na sobě nadpis životopis - zbytečně si tím zabíráte místo a navíc tam píšete něco, co je na první dobrou jasné; vyměňte obří nápis za vaše jméno a příjmení
  • jsou v něm nerelevantní informace - jako váš rodinný stav, zda kouříte nebo to, že máte 3 sourozence... to prostě na životopis nepatří
  • jsou v něm staré zkušenosti - posledních 5 let je to, co nás na druhé straně zajímá, starším zkušenostem můžete věnovat méně pozornosti a prostoru

Tipy:

💬 Nechte si životopis někým zkontrolovat. Zeptejte se, jak vše pochopil, co se mu líbí, nelíbí, jaký z něj má pocit a tak dále. Na základě připomínek jej vylaďte.

💬 Zapomeňte na to, že dovednosti ukazujete na škále nebo jako bodíky. 4 ze 4 bodíků z Excelu znamená to, že umíte udělat tabulku nebo to, že v něm dokážete makra? A co u jazyků - umíte ho jak podle počtu bodíků? Zvolte nějakou ustálenou škálu, která je pochopitelná a nevyvolá zbytečné otázky.

💬 Vytvořte si ideálně několik verzí životopisu v různých šablonách nebo barvených provedeních. Časem zjistíte, co funguje nejlépe. 

Jaké jsou nejčastější chyby v motivačních dopisech?

Dlouho jsem přemýšlela, zda chci hodnotit něčí snahu a hledat na ni chybičky. Motivační dopis nebo doplňující psaní k životopisu totiž rozhodně není standardem. Je to super bonus pro vás jako náboráře nebo manažera. Osobně bych jich chtěla číst více. 

Za necelých 5 let v HR jsem však materiálu viděla až až a vydestilovala jsem 8 nejčastějších chyb, které motivační dopis rozhodně nevylepšují.


  1. Je to fakt dlouhý dopis - Slovo dopis občas někoho zmate a já obdržím 2 A4 psaní malým písmem. To není potřeba a upřímně na takové slohy není na HR úplně čas. Nejhorší je, když chybí formátování, nadpisy, odstavce a jde o vizuálně jednotvárný text. Pište maximálně 0,5 normostrany. 
  2. Je to natažené CV - Aneb to, co vidím v životopisu, to si ještě jednou přečtu převyprávěné v motivačním dopise, který o tom nemá být. Motivační dopis má jiný účel, a tak ho tak využijte.
  3. Neuvádí CV, nedává kontext - Je super, když někdo mění obor, pošle CV a v motivačním dopise uvede důvody a ukáže zájem o obor. Účelem je totiž připravit čitatele, tedy HR, na čtení životopisu a poskytnout mu důležité informace a kontext. 
  4. Nic nového neříká - Je to jen informační text bez přidané hodnoty pro druhou stranu. To jej raději nepište. 
  5. Neukazuje nadšení a zájem - Neříká nám na druhé straně proč chcete v dané firmě pracovat, proč zrovna tato pozice, proč tento obor, proč měníte, proč hledáte změnu, ... A to je škoda. Přitom stačí napsat 2-3 věty. 
  6. Jsou v něm chyby - Chyby mohou být faktické - porovnám životopis a LinkedIn a máte jiná data u pracovních zkušeností nebo i jiné pozice. Chyby myslím i v jazyce - překlepy, pravopisné chyby, špatná stylistika a tak dále. 
  7. Je to copy paste - Nejčastěji nějakého blábolu z internetu nebo 4 nicneříkající věty ve stylu "našel jsem vaši pozici na místě Z, mám o ji zájem". To není motivační psaní a tohle nechceme číst. 
  8. Nesedí na firmu/pozici - Píšete žoviálně do firmy, která je korporátní, ve firmě si lidé vykají a je jasná organizační hierarchie. Pomůže vám vnímat to, jak daná firma píše inzerci, podívat se na kariérní stránky nebo chvílí Googlit a až pak začít psát. 

Tipy:

💬Představte si, že říkáte svému známému proč do dané firmy chcete a proč na danou pozici. No a to sepište, lehce učešte a pošlete firmě. 

💬 Když firma motivační dopis nepožaduje, i tak jej pošlete. Budete světlou výjimkou mezi mnoha uchazeči práce a toto odlišení vám může získat plusové body.

💬 Motivační dopis vám pomůže při změně oboru, když se přihlásíte na vytouženou pozici, ale firma vám nabídne pozici podle CV. Když jste to firmě nijak neřekli, vypadá to, že jste poslali životopis jen na jiný inzerát.  

K pročtení:

Je dobrý nápad, jak se odlišit, poslat životopis poštou?

Tento dotaz mě v inboxu dost překvapil. Zhruba rok po tom, co jsem začala dělat na HR, asi rok 2017, jsme nabírali copywritera. Jeden životopis nám poštou přišel, ale bohužel pozdě. Výběrové řízení bylo již u konce. Co se týče balení, tak byl ukryt v matrjošce (v krabici celé) a byl k němu přiložen i motivační dopis. pamatuji si na to dodnes a i toho člověka (jméno i jak vypadal na fotografii). Bohužel, jak jsem psala, pošta nebyla tak rychlá. 

Osobně bych doporučila životopis poslat elektronicky. Je to rychlejší, je to levnější, je daleko vyšší pravděpodobnost, že životopis a další materiály opravdu dorazí druhé straně. A jiné plusy. Navíc aktuálně hodně lidí pracuje z domova, a tak se může stát, že váš životopis bude pár týdnů čekat na vyzvednutí. Za mě to tedy moc dobrý nápad není

Tipy:

💬 Pokud se chcete odlišit, pošlete životopis jako prezentaci o vás s různými videi a animacemi. K odlišení bohatě stačí i vlastní šablona na životopis i motivační psaní. 


Nechte se inspirovat:


Jsme u konce. Napadají vás další otázky? Napište mi