Soulmio #MWD2021 - výpisky

09.04.2021

V dubnu, konkrétně 7.4. a 8.4., byly v pořadí druhé Mental Wellness Days od Soulmio. Na některé z přednášek jsem se moc těšila a z několika z nich přináším výpisky. Přeji příjemné čtení. 


Psychologické bezpečí v týmu 

Co to je psychologické bezpečí?

  • Přesvědčení o tom, že člověk nebude potrestaný ani ponížený za jeho myšlenky, otázky, obavy anebo chyby. 

Co potřebuji v práci, abych se cítil bezpečně?

  • svoboda
  • důvěra
  • otevřenost

Pro více inspirace se mrkněte na článek od Frello

Olga Zimmermann - Soulmio
Olga Zimmermann - Soulmio

Krátké výpisky:

  • výkonné týmy dělají chyby, ale nebojí se je přiznat a jít opravit
  • v Google projekt Aristoteles - psychologické bezpečí je pro výkonnost týmu zásadní
  • výkonný tým - jasná struktura, smysl práce, dopad, spolehlivost, psychologické bezpečí
  • psych. bezpečí jako fundament, základ všeho
re:Work with Google
re:Work with Google

K pročtení:

Jak být v klidu na sociálních sítích?

  • FOMO - fear of missing out je strach z toho, že něco zmeškáme, propásneme (pokud vás zajímá více, tak doporučuji tento článek)
  • pokud jsi na sociálních sítích aktivní, musíš počítat i s tím, že přijdou negativní komentáře od různých lidí
  • sociální sítě ber s nadhledem, realita totiž často vypadá jinak 
  • pokud ti nějaká síť nebo účet a jeho obsah nedělá dobře, dejmu mu unfollow
  • Jste zodpovědní za to, co říkáte. Ne za to, jak to druzí pochopí.

Můj komentář:

  • Mám na starosti 2 online kanály za firmu, kde pracuji a odpovídám i na komentáře a negativní/pozitivní zmínky na dané platformě. Aktivní jsem i já osobně. Ze začátku pro mě bylo obtížné nebrat si komentáře osobně nebo s klidem odpovědět. Pomohlo mi školení na téma "profesionální komunikace", které bylo primárně určeno pro call centrum a oddělení stížností. A pak samozřejmě to, že čím delší dobu člověk na sociálních sítích komunikoval a střetnul se s vášnivými diskuzemi, tím víc s nadhledem to bral. 
  • K tomu mi hodně pomohlo to, že jsem admin v HolkyzMarketingu, kde se během krátké chvíli setkáte s desítkami příspěvků, musíte reagovat, mazat příspěvky, krotit diskuze a tak dále. I tady jsem si přestala brát věci osobně, jde často jen o maličkost, kterou není potřeba kazit si den. 
  • Shrnula bych to jako "trénink dělá mistry".  

K pročtení:

Mediace a konflikty s druhými

Co je mediace?

  • způsob pokojného řešení sporů a konfliktů, jehož cílem je dohoda
  • do komunikace vstupuje další osoba = mediátor, která je nezávislá a nestranná a pomáhá najít dohodu mezi oběma stranami
  • fáze mediace - zahájení, získání informací, porozumění postojům a zájmům, hledání řešení, uzavření dohody
  • dohoda může být i sepsání dohodě o nedohodě a tím se spor uzavře


Křivka konfliktu:

  • konfrontační fáze - spouštěč konfliktu -> reakce 
  • polarizace - emoce nahoru a dolu; pokud se nevyřeší, tak se tvoří koalice
  • separace - odpor k druhému člověku, vědomé vyhýbání se, negativní pocity
  • destrukce - výbuch emocí, velká hybná síla
  • deeskalace - emoce dolu, uklidnění. uvolnění
Výstřižek z prezentace od Soulmio
Výstřižek z prezentace od Soulmio

Krátké výpisky:

  • sepište si, co od druhé strany chcete, jaká je vaše potřeba, co je vaším cílem a jak to asi vnímá a bude vnímat druhá strana
  • "dohadujte" se na úrovni potřeb a ne strategií
  • každé řešení konfliktů chce i čas strávený sám nad sebou a nad tím, proč vůbec daný konflikt vzniknul
  • v období klidu, tj když nejsem v konfliktu, pracujte na tom, jak nakládáte se svými emocemi a myšlenkami
  • fáze konfliktu je psychicky náročná a vyčerpá vás i fyzicky, počítejte s tím
  • hodně se bavíme o pracovním výkonu a na čem pracujeme, ale málo o tom, jakým způsobem a jak pracujeme 
  • Forming, Storming, Norming, Performing - fáze týmů, kterými si pravidelně tým prochází (článek o tom)


K pročtení:

Jak překonat změnu?

  • vytvořte si rituály, které vám pomohou zvládnout různé situace
  • učte se nové zvyky a rozvíjejte ty, které vám přináší užitek
  • pracujte na stejných místech, netahejte si práci do ložnice, mějte své pracovní místo 
  • před každou změnou máte čas na přípravu, často se nemusíte rozhodovat hned
  • radujte se z maličkostí a malých hezkých momentů
  • neměňte, co vám slouží a vyhovuje
  • mluvte s někým blízkým každý den, i pár minut stačí
  • dostatečně spěte, dbejte na to, aby vás v noci nikdo nerušil
  • vezměte si dovolenou, i když nejedete k moři
  • mluvte o svých emocích, uleví se vám
  • když potřebujete, vyhledejte pomoc

Jak se připravit na návrat do práce?

  • někteří lidé budou zažívat stres, protože  si za rok doma odvykli na normální fungování v kancelářích a nové kolegy/kolegyně neznají díky online nástupu tak dobře
  • dejte lidem vědět, jaká budou pravidla v práci a jak budou kombinovaná s home officem
  • vytvořte realistické očekávání a to mějte i vy sami od sebe
  • poskytněte lidem co nejvíce dostupných informací o tom, jak to bude vypadat až se vrátí zpátky 
  • hledejte to pozitivní na návratu
  • nastavte si v týmu nová pravidla tak, aby návrat byl radostí a ne stresem


K přečtení:


Mentální zdraví a péče o zaměstnance bude s největší pravděpodobností mezi tématy roku 2021.  Sama jsem zvědavá, co nám tento tok přinese. Nechme se překvapit.