Prolistujte se mnou LMC ročenku 2020/2021
Starší ročenku a výpisky z ní si můžete prohlédnout TADY. Dnes si společně prolistujeme LMC ročenku pro 2020/2021. Mám ji vytištěnou a musím uznat, že se opravdu povedla. Krásný papír, velký formát, líbivé barvy a báječný obsah. Dělá mi i radost na ni koukat, mám ji vystavenou s její starší sestrou na poličce v kanceláři.
Co vás v ní čeká?
- tváře roku
- trh práce a jeho změny
- Teamio a vše o něm
- události roku
- jak na zpětnou vazbu
- čísla, čísla, čísla
- jak myslet v krizi
- zásah koronakrize
- spousta inspirace
Ročenku si stáhnete na webu LMC.
Věnujte čas sami sobě
- pokud nemáte práci, snažte se vzdělávat, abyste měli co největší šanci získat nové uplatnění
- vyhraďte si čas na sebe, pokud jste delší dobu na home office a s vámi i partner/ka či děti
Krize pomáhá myslet jinak
- myslete dopředu a aktivně se chystejte na krize
- krize vás donutí vymyslet radikální řešení
- obklopte se lidmi, kteří s vámi potáhnout za provaz i v krizi
Kde hledat inspiraci
- na seznamkách, při nakupování na e-shopech -> to vám pomůže modernizovat váš hiring proces
- ptejte se lidí - uchazečů o práci, manažerů a občas si zkuste sami projít nějakým výběrovým řízením
- naučte se zpracovávat feedback od okolí a vytvářet díky němu lepší HR produkty a služby
Těžké časy ve firmách
- 98 % lidí si myslí, že se firmy s nenadálou situací vyrovnaly velmi dobře
- 33 % však souhlasilo s tím, že firma zvládla krizový stav a zároveň se o své lidi postarala
- 34 % firem pocítilo vážné a zásadní dopady krize; jde především o menší firmy
Plusy a mínusy krize
- plusy - práce z domova, flexibilita pracovní doby, větší důvěra ze strany manažerů, otevřenější komunikace, online vzdělávání, digitalizace, výsledky jsou důležitější než čas v práci
- mínusy - tlak na vytváření finančních rezerv, méně investování, míchání osobního a pracovního života, proměna firemních vztahů
- Global Workplace Analytics - na každém zaměstnanci, který pracuje částečně z domova, ušetří firma za rok cca 11 000 dolarů
Krátké výpisky:
- jedinou jistotou je v dnešním světě změna
- čekejte víc a víc digitalizace
- nečekejte, až váš něco skolí, ale jednejte dřív
- krize pomáhá myslet jinak, protože vás vyhodí ze zaběhlého komfortu
- lidé mění práci kvůli ekonomickému bezpečí, méně pak z nespokojenosti (za 2020)
- 5 % lidí muselo změnit práci, protože jejich pracovní místo bylo zrušeno
- 19 % změnilo práci kvůli vyšší mzdě, 13 % pro jinou náplň práce
- i HR potřebuje více srozumitelných zdrojů z oboru - hlavně z oblasti zákoníku práce
- 80 % lidí se dotkly změny kvůli covidu
- 46 % lidí se bojí, jak je krize ekonomicky zasáhne, 20 % lidí se totiž snížil jejich měsíční příjem
- pro 72 % manažerů bylo obtížné nastavit si komunikaci s týmem v online režimu
- 96 % lidí oceňuje vyšší míru autonomie, kterou přinesla práce z domova
- pracujete v neziskovce a potřebujete inzerci na Jobs.cz - ověřeným neziskovým organizacím poskytuje LMC za 33 korun ročně možnost inzerce
- většina lidí prostě nemá chuť zkoušet nové věci
- díky online schůzkám ušetříte čas, který jste do té doby nevnímaly
potřebujete lidi, kterým není osud firmy lhostejný
co pro firmu znamenáte poznáte až když přijdou těžší časy
stoupne tlak na důvěryhodnost, empatii a transparentnost vrcholových manažerů
digitálně gramotný člověk to na trhu práce bude mít snadnější
měňte se dřív, než změna změní vás - pracujte na sobě, aktivně se rozvíjejte a vyhledávejte nové příležitosti
Snaha zlepšovat prostředí, ve kterém firma působí, se nakonec vždy vyplatí
- nemusí jít o dobročinné aktivity, ale všeobecně o péči o prostředí, ve kterém působíte
- využijte toho, co umíte a pomozte tak druhým lidem
- i sdílení know-how je pomoc
- snažte se najít win-win-win spolupráci, kde z ní profitujete vy, ten komu pomáháte a pak i někdo další nebo vaše okolí
- LMC se ve velkém zapojilo do boje proti diskriminaci v inzerci (příklad článku)
Online vzdělávání
- koncept vzdělávání se ve velkém přesunul do online režimu - někde jako pár kurzů a někde jako celá univerzita
- online režim vytrhl spoustu lidí z pohodlného režimu až stereotypu
- vyšší kvalita není vždy úměrná zvýšení kvality
- vyšší roli si víc a víc přebírá kvalita školení a jeho technické zvládnutí
- často se integruje několik vzdělávacích kanálů do jednoho, který pak firma využívá
Změna a adaptabilita
- rozvoj a změnu osobní bereme pozitivně, ale jakoukoli změnu a transformaci v zaměstnání negativně
- důvody proč něco nejde a proč se nechcete do nových věcí pouštět je mnoho, ale pak přijde krize a vše se změní
- firmy jsou zvyklé odměňovat za dokončené projekty a výsledky, ale ne za tvorbu potenciálu pro úspěch v budoucnu = odměňujeme lineární výsledky ve světě exponenciálních příležitostí
- 38 % lidí reaguje pozitivně na změny
- lidé se brání změnám, protože v nich cítí změnu v úrovni vztahů
- z přemíry novinek mají lidé strach a mohou je vnímat jako náhradu za sebe, pokud se jedná o inovaci nebo automatizaci