Networking a jak na něj?

22.12.2020
Když se řekne networking, většina lidí si představí sebe na večírku, v jedné ruce skleničku nebo talířek s chlebíčkem a v druhé nervózně žmouláte vizitku a čekáte na někoho, kdo se s vámi dá do řeči. To je trošku old school představa, ale určitě do sekce možností seznamování se spadá.


Networking není nic jiného než budování vztahů, které jsou založené na důvěře a pozitivních emocích a zkušenostech. Rozhodně nejde o nahodilé získávání kontaktů vše možně a jejich využívání jak se vám hodí bez empatie k potřebám druhé strany. Jelikož jde o vztah, musí v něm aktivně fungovat obě strany a něco si navzájem nabídnout.

Co vám kvalitní síť kontaktů může přinést?

  • osobní doporučení
  • byznysové příležitosti
  • pomoc k úspěchu 
  • kariérní výzva
  • přátelé
  • informace na dosah (rychleji se stanete odborníkem, ulehčí vám práci)

Kde se seznámit?

  • Konference, meet-upy, akce 
  • Oborové skupiny na LinkedIn, Facebook
  • Různé zájmové spolky a kurzy
  • Sociální sítě - na byznys ideální LinkedIn (stáhněte si e-book)
  • Přes vaše současné kontakty


Kdo patří do mé sítě? Co dělá?

  • Sponzor
    - dává svůj kredit do toho, v čem mohou pomoci někomu jinému/někde jinde
    - mají své lidi ve stáji a ty podporují
    - pozitivní zkušenost s námi
    - jsou to vlivní lidé s konexemi
    - pomáhají v budování vztahů, v budování kariéry
    - jste pak pod jeho ochranou 
  • Mentor 
    - dokáže nás hodit do nekomfortních situací
    - je na naše úspěchy pyšný 
    - pomáhá nám rozvíjet nás potenciál
    - pomůže nám někam a pomůže nám někam se dostat a být tam úspěšný
    - vzájemná loajalita a win-win vztah
    - připravuje tě na to, co bude v budoucnu
    - obvykle někdo s leadershipem
    - pomáhá předávat know-how a vycvičí tě v tom, co potřebuješ
  • Kouč 
    - klasický kouč, kterého si najmete nebo někdo, kdo se věnuje rozvoji lidí
    - max 3 sezení na 1 problém
    - nejlepší je mu platit
    - kouč na emoční a racionální věci

Cvičení:

  • Vezměte si 3 papíry a nadepište je podle typů nápomocných osobo viz. výše.
  • Napište si ke každému typu lidi, kteří pro vás ve vaší síti slouží v dané roli.

Chybí vám v síti někdo? Není čas změnit síť nebo najít někoho jiného? Co takhle mentoringový program? Nemůže být vaším mentorem někdo z práce na vyšší pozici? ...


Jaká platí rovnice?

1 sponzor + 5 mentorů + 25 transakčních vztahů -> ideální síť


Co je transakční vztah?

Obvykle takový, kde s druhým člověkem nejste nijak moc v kontaktu a každý si něco nabídnete navzájem. Není to vztah, který budujete na důvěře, pravidelné komunikace a podobně, ale na tom, že si obě strany mohou něco nabídnout a o to jim jde. Jeden dá X, druhý dá Y. 

Typologie networkingu

  • Základní známí - nejbližší okolí většinou, důvěřujete si, pomáháte si, máte win-win vztah 
  • Vládci - lidé, co mají vliv, nemusí být mezi vámi vztah, dokáže pomoci autoritou
  • Konexe - "propojovatelé" vás s dalšími lidmi, obvykle dobří networkeři
  • Příznivci - šíří vaše dobré jméno, mluví o vás dobře a mají vás v oblibě
  • Guruové - top odborníci v nějakém oboru, většinou všemi uznávaní
  • Žolíci - černí koně v záloze, jednou budou TOP 


Doplňující otázky:

  • Kolik lidí jsi co naučil ty sám?
  • Jsi pro někoho něco z toho výše? Kdo by tě z tvé sítě označil?
  • O kom dobře mluvíš ty sám?
  • Pomáháš lidem kolem? 
  • Děkujete lidem kolem sebe? 
  • Kolika lidem se ozveš, když už s nimi nepracuješ v práci?
  • Komu bys zavolal, kdyby bylo ouvej? A kdo by zavolal tobě?

Cvičení:

  1. Vezměte si 6 papírů a na ty si nadepište podle typologie (vládci, žolíci, ...) a ke každému zkuste napsat dané osoby.
  2. Odpovězte si na doplňující otázky.
  3. Kde vám chybí lidé v síti? Kde se lidé opakují? Máte dostatečnou pestrost sítě? Máte nějaké kariérní a byznysové plány, ale chybí vám takoví lidé, kteří by vám s nimi pomohli? Kde by bylo vhodné síť rozšířit? ... 

Nabídněte něco i vy

Budovat vztahy s vidinou toho, že posbíráte kontakty a ozvete se až v momentu, kdy druhého potřebujete, není úplně cesta ke kvalitní a pevné síti vašich kontaktů. Příživníky nemá nikdo rád a je úplně je jedno, jak moc vlivní jste. 

Pojďme si zkusit následující cvičení:

  • Vlastní know-how 
    - do můžete nabídnout okolí vy
    - co druzí nevědí nebo neumí a můžete je obohatit
    - s čím se na vás lidé obrací 
  • Moje síť - kontakty
    - kde mám své kontakty
    - jak s nimi udržuji vztahy a jak s nimi komunikuji
    - koho znám a mohl by někomu pomoci a mohu je propojit
  • Můj radar (co se šustne ve firmě, na trhu, v oboru)
    - co vím navíc oproti zbytku
    - jaké informace mám, co jsou pro druhé lidi cenné
    - o čem vím jako první a je pro druhé zajímavé 
  • Můj čas (převezmu úkol)
    - kde dokážu někomu pomoci s minimem času
    - do koho investuji a vrátí se mi nazpátek
    - komu mohu nabídnout znalost, radu, čas 
  • Mé ucho (naslouchám)
    - vyslechnout někoho
    - kdo se mi svěřuje a proč
    - udržím tajemství a je na mě spolehnutí
  • Mé otázky (rozvíjím myšlení toho druhého)
    - mít v kontaktech lidi s opačným názorem
    - mám tam i nějakého odpůrce, se kterým mohu probrat své věci a názory
  • Mé zdroje
    - lidi, peníze, znalosti
    - co mohu nabídnout na oplátku
  • Moje vůle se otevřít
    - jak moc jsem ochoten sdílet
    - jak moc jsem otevřený novým lidem a myšlenkám
    - jak moc chci sharovat a rozdat se

Určitě zjistíte, že vy sami máte co nabídnout. 

  1. V první řadě se zajímejte o lidi, se kterými chcete navázat vztah.
  2. Udržujte svou síť aktuální - navazujte nové kontakty.
  3. Významné kontakty si držte na jednom místě, aby se vám neztratily.
  4. Udržujte vztahy pravidelnou komunikací a zájmem o toho druhého.
  5. Dávejte i vy doporučení na druhé lidi a propojte je mezi sebou, pokud jim to pomůže.
  6. Naučte se dávat a sdílejte, nejen berte.
  7. Mluvte o druhých korektně a dávejte jim ty správné informace. Nikoho nepoškoďte.
  8. Nabídněte okolí přidanou hodnotu.
  9. Kombinujte offline a online a naučte se obě platformy kombinovat. 
  10. Dodržte, co ostatním slíbíte. 
  11. Na nic si nehrajte.
  12. Nemluvte jen o sobě, dejte prostor jiným. 

Navazování a budování kontaktů není akce na týden. Dejte si na čas a na své síti pracujte.