Networking a jak na něj?
Networking není nic jiného než budování vztahů, které jsou založené na důvěře a pozitivních emocích a zkušenostech. Rozhodně nejde o nahodilé získávání kontaktů vše možně a jejich využívání jak se vám hodí bez empatie k potřebám druhé strany. Jelikož jde o vztah, musí v něm aktivně fungovat obě strany a něco si navzájem nabídnout.
Co vám kvalitní síť kontaktů může přinést?
- osobní doporučení
- byznysové příležitosti
- pomoc k úspěchu
- kariérní výzva
- přátelé
- informace na dosah (rychleji se stanete odborníkem, ulehčí vám práci)
Kde se seznámit?
- Konference, meet-upy, akce
- Oborové skupiny na LinkedIn, Facebook
- Různé zájmové spolky a kurzy
- Sociální sítě - na byznys ideální LinkedIn (stáhněte si e-book)
- Přes vaše současné kontakty
Kdo patří do mé sítě? Co dělá?
- Sponzor- dává svůj kredit do toho, v čem mohou pomoci někomu jinému/někde jinde- mají své lidi ve stáji a ty podporují- pozitivní zkušenost s námi- jsou to vlivní lidé s konexemi- pomáhají v budování vztahů, v budování kariéry- jste pak pod jeho ochranou
- Mentor- dokáže nás hodit do nekomfortních situací- je na naše úspěchy pyšný- pomáhá nám rozvíjet nás potenciál- pomůže nám někam a pomůže nám někam se dostat a být tam úspěšný- vzájemná loajalita a win-win vztah- připravuje tě na to, co bude v budoucnu- obvykle někdo s leadershipem- pomáhá předávat know-how a vycvičí tě v tom, co potřebuješ
- Kouč- klasický kouč, kterého si najmete nebo někdo, kdo se věnuje rozvoji lidí- max 3 sezení na 1 problém- nejlepší je mu platit- kouč na emoční a racionální věci
Cvičení:
- Vezměte si 3 papíry a nadepište je podle typů nápomocných osobo viz. výše.
- Napište si ke každému typu lidi, kteří pro vás ve vaší síti slouží v dané roli.
Chybí vám v síti někdo? Není čas změnit síť nebo najít někoho jiného? Co takhle mentoringový program? Nemůže být vaším mentorem někdo z práce na vyšší pozici? ...
Jaká platí rovnice?
1 sponzor + 5 mentorů + 25 transakčních vztahů -> ideální síť
Co je transakční vztah?
Obvykle takový, kde s druhým člověkem nejste nijak moc v kontaktu a každý si něco nabídnete navzájem. Není to vztah, který budujete na důvěře, pravidelné komunikace a podobně, ale na tom, že si obě strany mohou něco nabídnout a o to jim jde. Jeden dá X, druhý dá Y.
Typologie networkingu
- Základní známí - nejbližší okolí většinou, důvěřujete si, pomáháte si, máte win-win vztah
- Vládci - lidé, co mají vliv, nemusí být mezi vámi vztah, dokáže pomoci autoritou
- Konexe - "propojovatelé" vás s dalšími lidmi, obvykle dobří networkeři
- Příznivci - šíří vaše dobré jméno, mluví o vás dobře a mají vás v oblibě
- Guruové - top odborníci v nějakém oboru, většinou všemi uznávaní
- Žolíci - černí koně v záloze, jednou budou TOP
Doplňující otázky:
- Kolik lidí jsi co naučil ty sám?
- Jsi pro někoho něco z toho výše? Kdo by tě z tvé sítě označil?
- O kom dobře mluvíš ty sám?
- Pomáháš lidem kolem?
- Děkujete lidem kolem sebe?
- Kolika lidem se ozveš, když už s nimi nepracuješ v práci?
- Komu bys zavolal, kdyby bylo ouvej? A kdo by zavolal tobě?
Cvičení:
- Vezměte si 6 papírů a na ty si nadepište podle typologie (vládci, žolíci, ...) a ke každému zkuste napsat dané osoby.
- Odpovězte si na doplňující otázky.
- Kde vám chybí lidé v síti? Kde se lidé opakují? Máte dostatečnou pestrost sítě? Máte nějaké kariérní a byznysové plány, ale chybí vám takoví lidé, kteří by vám s nimi pomohli? Kde by bylo vhodné síť rozšířit? ...
Nabídněte něco i vy
Budovat vztahy s vidinou toho, že posbíráte kontakty a ozvete se až v momentu, kdy druhého potřebujete, není úplně cesta ke kvalitní a pevné síti vašich kontaktů. Příživníky nemá nikdo rád a je úplně je jedno, jak moc vlivní jste.
Pojďme si zkusit následující cvičení:
- Vlastní know-how- do můžete nabídnout okolí vy- co druzí nevědí nebo neumí a můžete je obohatit- s čím se na vás lidé obrací
- Moje síť - kontakty- kde mám své kontakty- jak s nimi udržuji vztahy a jak s nimi komunikuji- koho znám a mohl by někomu pomoci a mohu je propojit
- Můj radar (co se šustne ve firmě, na trhu, v oboru)- co vím navíc oproti zbytku- jaké informace mám, co jsou pro druhé lidi cenné- o čem vím jako první a je pro druhé zajímavé
- Můj čas (převezmu úkol)- kde dokážu někomu pomoci s minimem času- do koho investuji a vrátí se mi nazpátek- komu mohu nabídnout znalost, radu, čas
- Mé ucho (naslouchám)- vyslechnout někoho- kdo se mi svěřuje a proč- udržím tajemství a je na mě spolehnutí
- Mé otázky (rozvíjím myšlení toho druhého)- mít v kontaktech lidi s opačným názorem- mám tam i nějakého odpůrce, se kterým mohu probrat své věci a názory
- Mé zdroje- lidi, peníze, znalosti- co mohu nabídnout na oplátku
- Moje vůle se otevřít- jak moc jsem ochoten sdílet- jak moc jsem otevřený novým lidem a myšlenkám- jak moc chci sharovat a rozdat se
Určitě zjistíte, že vy sami máte co nabídnout.
- V první řadě se zajímejte o lidi, se kterými chcete navázat vztah.
- Udržujte svou síť aktuální - navazujte nové kontakty.
- Významné kontakty si držte na jednom místě, aby se vám neztratily.
- Udržujte vztahy pravidelnou komunikací a zájmem o toho druhého.
- Dávejte i vy doporučení na druhé lidi a propojte je mezi sebou, pokud jim to pomůže.
- Naučte se dávat a sdílejte, nejen berte.
- Mluvte o druhých korektně a dávejte jim ty správné informace. Nikoho nepoškoďte.
- Nabídněte okolí přidanou hodnotu.
- Kombinujte offline a online a naučte se obě platformy kombinovat.
- Dodržte, co ostatním slíbíte.
- Na nic si nehrajte.
- Nemluvte jen o sobě, dejte prostor jiným.
Navazování a budování kontaktů není akce na týden. Dejte si na čas a na své síti pracujte.