Náborové ohlédnutí se za 2023
V minulém díle mého newsletteru jsem slíbila, že před definitivním rozloučením se s rokem 2023, se podíváme na nějaké jeho náborové milníky. Jde o zajímavá čísla, a tak se o ně chci podělit i zde na blogu. Při pohledu do čísel bylo hned jasné, že to byl náročný rok se skvělými výsledky. Nejen co se počtu nových nástupů týče, ale i rychlosti zpracování. Pojďme se na nějaké highlighty podívat
V roce 2023 jsme za Pale Fire Capital pomáhali hledat pro Acond, Aukro, Groupon, jednu roli pro Rouvy a také jsme rozšířili vlastní tým. Moc děkuji za spolupráci Lucce a Šimonovi z Rouvy, Pavle z Acondu, Monice z Aukra a hlavně "mojí" PFC Barboře. Hodilo by se zde poděkovat i všem hiring manažerům, ale to by byl výčet nekonečný. Tak jen poznámka, že sebelepší HR/recruiter bez spolupráce s manažerem nebude úspěšný. Recruitment je takový týmový sport v ostrém tempu
Tip: Nastavte si se svými hiring manažery pravidelné týdenní updaty pro každou pozici a jednou za měsíc připravte čísla ohledně náboru. Komunikujte s nimi, co potřebujete, aby změnili, zlepšili nebo pokračovali v postupu. Žádejte po nich zpětnou vazbu. Osvědčilo se mi i vytvoření krátkého PDF s sepsaným postupem výběrového řízení a jasnými očekáváními."
Kolik lidí nám nastoupilo?
Celkově přes PFC (mně a Báru) nastoupilo kolem 150 lidí. Nejvíce z nich do Grouponu, kkam jsem se i já během roku přesunula jako Senior TA Specialist. Co je nutné dodat, je to, že jsme nenabírali juniory, 80 % z nich byla seniorní nebo na úrovni C-level, zbytek byl na mediorní. Jen pro srovnání - minulý rok to bylo kolem 70.
Jaké to byly role?
Během roku nám na stole přistálo velké množství rozličných pozic - od produktu a IT, HR, marketingu, financí přes revenue management a sales až po role v interním auditu a technického ředitele. Poprvé jsem ve velkém obsazovala i čistě IT role jako Java developery nebo DevOps. Vedle toho jsem si poprvé užila (negativně i pozitivně) spolupráci s různými perosnálními agenturami... Tahle pestrost a zkušenost je k nezaplacení, během krátké doby najednou poznáte skoro celý trh a i mimo CZ rybníček. Část kandidátů jsme hledali totiž v Polsku, UK nebo Irsku. Podobné složení tuším pro rok 2024.
Jak se dá v 1,5 FTE nabrat tolik lidí?
Upřímně - zapotily jsme se a byly měsíce, kdy jsme nevěděly kde nám hlava stojí a každý den jsme vedle aktivních kandidátů hledali nové na LinkedIn a oslovovali jsme paralelně pro různé firmy. Takový ten běžný denní chlebíček recruitera. :)
Za rychlost vděčíme nastavenému Recruitisu (automatizovaný proces, šablony, napojení na job portály, nespočet emailových šablon v různých jazycích, ... více tady) a Asaně (projekty s manažery, templaty a checklisty). Nastavte si první nástroje, zkuste díky nim co nejvíce zautomatizovat a zjednodušit to, co vás nebaví klikat ručně a je rutinní. Každý týden si položte otázku, zda trávíte čas důležitými úkony (na tohle téma vám pomůže Budoucnost nepráce od Filipa Dřímalky). Zkuste použít AI nástroje, co vám odeberou admin agendu. Vytvářejte si templaty, checlisty a držte si vše ideálně na jednom místě.
Plusové body bych pak dala odladěným procesům a manuálům - píšeme si je na vše. Jsou jasné, informativní, obsahují checklisty nebo odkazy na zmíněnou Asanu a učí každému stejným pravidlům/postupům. Kdybych dnes na měsíc odjela, může i naše asistentka dělat 80 % procesů a úkonů, protože je máme sepsané (chyběla by ji znalost té práce, to ano, ale poradila by si podle mě). Bonusem je, že jakmile si proces a postup začnete psát, najdete v něm úzké body nebo nejasnosti a donutí vás to ho zjednodušit.
A do třetice jde určitě o přítomnost kvalitních a rychlých hiring managerů, bez kterých často neuděláte akční kroky v rámci hiring procesu a především selekce a výběru. Manažer může být hnacím pohonem výběrka, ale také jeho nejužším místem.
Jak šel nábor během roku?
Náborově nejsilnější měsíc byl překvapivě červenec, kdy nám akceptovalo offer 21 lidí (červenec měl 19 pracovních dní), poté mě mile překvapil prosinec s 15 lidmi (a to jsme měli přes svátky volno). Osobně bych si na tyto dva měsíce nevsadila - jeden je prázdninový a druhý vánoční, tj ne vždy se náš předpoklad vyplatí a je fajn se čas od času podívat na data. Nejhorší pro mě bylo září.
Kde hledáme a jak držíme tempo?
Nejrychlejší výběrko trvalo 5 dní (2 cally, úkol na doma a offer), spousta setkání proběhla mimo LinkedIn, e-mail nebo pracovní portály, ale třeba na drinku po konferenci nebo na baru, přes doporučení někoho mimo PFC skupinu nebo v zájmových skupinách jen tak v komentářích. Díky i všem manželům a manželkám, kteří jste mi poslali tip na své polovičky, kteří hledali práci! 2 z nich jsou a palubě. Využíváme StartupJobs, Linkedin Jobs a referral programy.
Tempo nám pomáhají nastavená SLA v rámci týmu a také v rámci Recruitisu (lze si je nastavit per stav). První reakci průměrně zvládáme do 28 hodin, mezi jednotlivými koly držíme průměrně 4 dny, nejvíce času tráví kandidát ve stavu "Úkol/Case study", tj kdy kandidát vypracovává nějaké zadání.
Důležitá poznámka - Samozřejmě ne vždy šlo vše jako po másle - občas nám někdo zapadl v mailu, komunikace se táhla nebo jsem na někoho zapomněla (sypu si popel na hlavu). Nejhorší jsou zprávy na Linkedin nebo Instagramu, tak zapadnou mnohem snáze.
Tak jako tak musím říct, že to byl pořádný fičák, který se na chvíli díky Vánocům a svátkům zastavil, ale od 3.1. jsme plně na značkách a hledáme nové posily.
Tímto s vděčností uzavírám 2023!
Po kom se dívám(e) v 2024?
Ve zkratce - schopnost učit se a přijmout zodpovědnost, bořit status quo, hledat řešení místo stěžování si, selský rozum, ale i spolupráce nad vlastní ego. Pracujeme tvrdě, ale chytře. Krátká chvíle s námi je jak X let jinde. Ideální šance posunout se rychle kariérně vpřed, poznat mezinárodní prostředí, pracovat se super schopnými lidmi v rychlém tempu.
I bez ohledu na vypsanou roli mi o sobě můžete dát vědět, připojit CV/LinkedIn profil a krátký průvodní dopis a uvidíme, zda u nás najdeme ideální roli! Můj pracovní email je - petra@palefire.com.
Tak na neméně úspěšný 2024! 🍸