Jak na LinkedIn tak, aby pracoval pro vás (a bez utracené koruny)

28.10.2020

Tak zněla má přednáška v rámci LiSummitu 2020 pod taktovkou Markéty Svatošové a Martina Hoška.

Anotace zněla slibně a pevně věřím, že se mi ji podařilo naplnit:

"Petra a Alza - špička v oboru e-commerce. Kolik kandidátů prošlo Petře pod rukama, co se změnilo, proč Petra dělá to, co dělá. A také jak důležitý je HR brand. Mluvit se bude i o Linkedin profilu Alza.cz - když vám 20 tisíc sledujících během 2 let nestačí a pořád rostete. To vše bez jediné koruny pod taktovkou jediné osoby - Petry."

Na konci mé přednášky jsem slíbila, že z ní vytvořím článek a sliby se mají plnit... tak jdeme na to!

Abych to upřesnila, do Alzy jsem nastoupila na stáž v roce 2016. Stážista už nějaký pátek nejsem, od 2019 mám v týmu 2 super holky (Nikču a Olču). Od 2016 mi/nám pod rukou prošlo asi 15 000 životopisů a s mým týmem jsem nabrala skoro 500 lidí. Když jsem si to počítala, vyšlo mi, že jsem přečetla asi 60 000 stránek Cvček a motivačních dopisů a portfolií. Jestli si to nedokážete představit, je to jako kdybyste si četli celého Harryho Pottera zhruba 22krát. To už je pořádný balík, že? Vlastně jsem můžu být šťastná, že od dětství ráda čtu. (Díky mami knihovnice!) 😊

Postupem času mi přibývalo více seniorních pozic a ty není tak snadné nabrat plus jsem si říkala, co se stane, když přestanou fungovat klasické pracovní portály? I proto jsem se více začala věnovat svému LinkedIn profilu a začali jsme i interně řešit ten Alzácký, který byl do té doby takovou Popelkou. Prostě se o něj nikdo nestaral.

Společně se podíváme na oba dva.

Než jsem se dostala k ocenění Recruiter roku, ke kterému mi podle mě Linkedin dost pomohl, byla to delší cesta. Aktivita na této sociální síti mi pomohla a dlouhodobě pomáhá v náboru, tak v proniknutí do HR komunity, která pro mě na začátku byla hodně důležité z hlediska proniknutí do světa HR. K pěkné visibilitě, ale nevedl chtíč po uznání, ale strach.

Asi si říkáte proč, že?

  • Za prvé: Bylo mi opravdu nepříjemné oslovovat hodně lidí a "přemlouvat" je na pohovor do Alzy. Spousta hledání, psaní zpráv, menší response rate a žádný nástup.
  • Za druhé: Nechtěla jsem posílat žádosti i spojení pořád jen já. Přišla jsem si zprvu trošku hloupě. Chtěla jsem, aby někdo poslal i žádost mně.
  • Za třetí: Říkala jsem si, co se asi stane, když přestanou fungovat kariérní stránky a pracovní portály i na ty pozice, na které dobře fungovaly. Kde pak najdu a nestrávím u toho hodiny?

Ze strachů se zrodila moje Linkedin strategie s cíli:

  • stát se součástí HR komunity, protože oni vědí a já ještě moc ne a mohou mi pomoci proniknout do HR světa
  • vytvořit si talent pool (followers), které bude zajímat můj obsah a případně firma, kde pracuji a ty pak dokáži nabrat s menší námahou a bez pocitu trapnosti

Následně jsem si sedla ke stolu, vytáhla čtvrtky, vzala fixy a sepsala si, co budu komunikovat, co nebudu komunikovat, jaká témata mě baví, k čemu mám co říct, co je podle mě přidaná hodnota pro mě i pro ostatní, ... Vznikla mi pěkná mind mapa a jakýsi contentový plán. Toho se držím dodnes.

Proč plán?

  • nechci plácat jedno téma na druhé, chci být konzistentní
  • drží mě to v aktivitě, nestane se mi tak, že měsíc nic nesdílím
  • pomáhá mi to být blíž k tomu, co jsem chtěla
  • osobně ráda plánuji 😊

Zrodily se tak hastagy #sharingiscaring nebo #kandidátzdarma.

Sharing a kandidáti nejsou mými jedinými příspěvky, které tu potkáte. Z analýzy a zamyšlení se mi ale vyšly jako nejvíce rentabilní z hlediska toho, co mě baví a jsou přínosem pro zbytek a zajímají jak kandidáty, tak HR. Poslední můj počin (kamarádka mu říká Netflix série) byl o výběrových řízeních, který mi pomohl vytvořit 1 malý projekt v práci a zároveň podle čísel oslovil přes 1000 lidí z různých odvětví a na různých pozicích. I na základě jeho jsem v e-mailu nalezla pár žádostí o to stát se členem Alzy. Win-win na druhou. 😊

Chci vám ukázat i jiné příspěvky, které hodnotím jako úspěšné.

Fotografie se srnkou - díky aktivitě na LinkedIn jsem se mohla jet s Kájou podívat do LEGO. Druhý post s doporučeními na vylepšení si životopisu a e-booky ke stažení. I ten se těšil oblíbenosti. 

Třetí screen je z příspěvku s #HolkyzMarketingu, kdy jsme daly dohromady (hlavně Pavlína) Google formulář a tabulku holek a kluků, kteří hledají práci v marketingu, protože o ni přišli kvůli covid. Aktuálně máme přes 1000 kontaktů a ty sharujeme s firmami.

Úspěšný není počet lajků nad nějaké číslo, ani obří dosah, ale to, že někoho nadchnete a napíše vám, že někomu pomůžete, že se sami obohatíte, ...

Co mi tedy funguje tady na LinkedInu?

  • Plán - mám komunikační plán a definovaná témata, která si se mnou můžete spojit, mám i definováno, k čemu se nevyjadřuji. Plán držím a co se sem nehodí, dám si spíš na Instagram.
  • Aktivita - jsem aktivní tím, že vytvářím obsah, ale i interaguji s obsahem jiných lidí a firem. Chtít hodně bez hnutí prstem je nonsense.
  • Edukace - LinkedIn je přeci jen profesionální síť, kde lidé hledají hodnotné informace, které využijí především v práci a k jejich větší úspěšnosti. Zkuste jim nabídnout zdroje informací, které možná neznají a které je obohatí.
  • Unikátnost - vytvořte něco, co nikde nenacházíte, co nikdo jiný nedělá, o čem nikdo jiný nepíše, vytvářejte nové # a přinášejte novinky. Příkladem vám může být mnou vytvořený seznam Kam se jít vzdělávat (každý mi zabral tak 3 hodiny).
  • Přidaná hodnota - u unikátnosti a aktivity vždy přemýšlejte, zda to má přidanou hodnotu pro vaše followers, zda je to obohatí. Tlachat umí každý, buďte jiní. Co tím myslím? Podělte se o své výpisky z konference, dejte ke stažení váš e-book, nasharujte vaše know-how dál.
  • Online i offline - kombinujte oba světy. Nebuďte jen online, jděte mezi lidi, seznamujte se s nimi, navazujte reálné vztahy. Mně funguje chodit na meet-upy, konference, workshopy, občas si s s někým zajít na kafe nebo si dát online call.
  • Feedback okolí - objevuje se nějaké téma pod vašimi příspěvky? Zkuste ho zpracovat a nabídnout sledovatelům.
  • Nebuďte pracovní portál - to platí především pro recruitery. Myslet si, že postováním 3 nabídek za týden a ničeho jiného k tomu, že pozice obsadíte a budete mít vybudovaný vztah s kandidátem, je naivní.
  • Marketing sebe sama - a virtuální vizitka, alespoň tak beru z velké části LinkedIn já sama.

Rady jsou pěkné, ale možná chybí důvody proč vůbec s aktivitou jako HR začít. Pro mě to je takových 7 proč.

  • Šetřím čas a ten jsou peníze. Je rozdíl mít 100 lidí ve výběrovém řízení nebo 5 relevantních. Je rozdíl muset oslovit 100 lidí nebo si napsat příspěvek a mít 15, kteří se ozvou sami, protože mají opravdu zájem.
  • Kandidáti si mě najdou sami, nemusím jich tolik oslovovat a to se hodí především u těch seniorních pozic. Také mi s větší pravděpodobností odepíšou na pozvánku na Linkedin.I když záporně, tak odepíší.
  • Získáte kontakty a možná i přátele s postupně se začleníte do komunity. Musím říct, že tohle jsem moc ráda, protože potkávání se a debaty s lidmi, kteří jsou v HR oboru delší dobu a jsou v něm úspěšní, mě posouvají kupředu a zároveň nemám Alzácké klapky na očích.
  • Díky lidem na síti dělám svou práci lépe - poradí mi, dají feedback a vyplní dotazník a já nemusím vymýšlet vymyšlené. Stačí jen vědět, komu napsat, koho se zeptat a nebát se, že nemáte vždy pravdu.
  • Sedmé a pro mě suprové proč - dostala sem se tam, kam jsem nemohla a mám občas něco zdarma.

Pár cenných proč vám teď ukážu.

S holkami z HR jsme byly na přednášce v Google od Aničky Kozenkové, která byla jen a jen pro nás. Do Googlu na VIP přednášku se jen tak nedostanete a navíc nám Anička odpověděla na vše, co nás kolem hiringu zajímalo. Nemusím zmiňovat prohlídku kanceláří a báječné občerstvení.

Michal Toman si mě před asi 2 lety pozval do Evolve Talks a mě se tak trošku splnil sen se s nám vůbec seznámit. Velmi mi pomohl proniknout do světa HR a poznat se s dalšími zajímavými lidmi a získat cenné know-how.

Přes HR meetupy jsem se seznámila i se Zdeňkou, se kterou jsme kamarádky a vzala mě i k sobě na školení o HR a marketingu. Díky moc!

A v neposlední řadě to je možnost být díky visibilitě na konferencích a něčemu se přiučit od ostatních z oboru nebo i mimo obor plus se zlepšit v mluvení na veřejnosti. A to ať dnes tady na LiSummitu, tak na fotografii z EBX konference.

Skvělý, ale co v práci?

To vám asi běží hlavou, viďte? Reálný úspěch a to, proč Linkedin beru jako skvělou komunikační platformu, je pro mě jinde.

Svůj tým jsem si obsadila do 2 týdnů od rozhodnutí, že někoho potřebuji. Žádný inzerát, jen post na Linkedin. Andrea, která mi do týmu nastoupila v půlce října, se mi přihlásila sama i bez postu. Slyšela mě v #suHR podcastu a napsala mi, že hledá a vyšlo to. Nicole dostala doporučení od někoho z její sítě, že když hledá, ať zkusí třeba napsat mě, že by to mohlo dávat smysl. A dává už více jak rok. Tomu osobně říkám win-win. Holky věděly do čeho jdou a asi i tušily jaká budu já.

Když se na to podívám zpětně, tak dalších asi 6 lidí se mnou pracuje na HR oddělení, i když ne v mém týmu, ale přihlásili se na můj příspěvek a za to jsem ráda. Vlastně jsem trošku HR pracovní portál. #happyforit 😊

Pojďme se mrknout na nějaká data ze systému:

Pokud rychle počítáte, tak vidíte, že od mého nástupu, tj od roku 2016, šlo přese mě do výběrového řízení kolem 200 lidí. když píšu přese mě, tak myslím kandidáty, kde jsem jako zdroj doporučení uvedena já. Z mnoha doporučení se staly reálné nástupy. Šlo především o obtížně obsaditelné nebo seniorní pozice, kde nemusím říkat jak těžké je nalezení toho správného člověka. S visibilitou souvisí i responce rate, kde mi odpoví cca 90 % všech oslovených. I když se na pohovoru nepotkáme, máme se v kontaktech a o to jde také.

Třešničkou na dortu pro mě je to, že jsem dokázala na LinkedIn příspěvek nabrat programátora. Vlastně už dva - jednoho v 2019 a dalšího v 2020.

Kdybych to shrnula, tak za mě platí méně kandidátů, více zaměstnanců. A to je vše o mém osobním profilu, pojďme se podívat na ten Alzácký

Jaký je Alzácký LinkedIn? Jak se mu daří?

Nahoře vidíte screen z Asany z roku 2018, kdy jsme začali řešit LinkedIn a s tím i HR Facebook. Startovní pozice bylo cca 1500 followers, během půl roku jsme se dostali na necelé 3 000. Cíle jsme si dávali na 500 followers za kvartál a ne vždy to vyšlo... Během plánování se nám stalo dost fuck-upů s obsahem, komunikací a podobně, ale zvládli jsme to.

V té době jsem se zkušenost se správou firemního profilu neměla. Velmi mi pomohly články o sítích od různých autorů, ale i interní školení s názvem Profesionálně psaná komunikace. Tam jsme se učili, jak odpovídat na hejty, jak uklidit diskuzi, jaká volit slova a kterým se raději vyhnout. Bez něho bych byla ztracená.

Bez Marka Premuse by ale žádný LinkedIn nebyl. Museli jsme si ho obhájit, udělat plán příspěvků a "upsat se", že se o něj fakt budeme starat! No, plán byl, chvíli jsme podle něho jeli, ale pak to šlo nějak samo. Tak nějak mi spadl do klína i s We are Alza Facebookem.

Ukážu vám čísla za poslední rok, starší bohužel nemám.

Růst followers - jak vidíte, hodně se to mění s tím, jak moc aktivní jsme a jaký obsah postupujeme. Dlouhodobě rosteme přes 800 lidí měsíčně, ale začínali jsme na 50. Když se koukneme na poslední měsíc, měla bych si máknout.😊Vše je organický dosah.

Počet zobrazení - modrá křivka je organický dosah a červená je placený. Organicky máme dosah průměrně kolem 80 000 - 100 000 měsíčně. Jsou měsíce, jak vidíte, kdy se nám daří více a kdy méně. Pokud jste četli anotaci, tak tady vidíte důkaz, že jedeme bez placené reklamy.

Za ty dva roky, co se o Linkedin profil starám, jsme se dostali z cca 1 500 followers na 20 000 followers. Zkoušeli jsme i jeden propagovaný post (10/2019) a od té doby nic. Obsah plánuji jen já a to na základě komunikace i s naším PR, s dalšími HRBP, kteří mi sem tam pošlou něco, co by oni chtěli zveřejnit. Dlouhodobému růstu rozhodně pomohla i aktivita lidí z Alzy na svých osobních profilech.

Nutno dodat, že zaměstnance máme hodně aktivní a celému růstu našeho firemního profilu velmi pomohli.

Nějaká čísla?

  • 380 postů za posledních 12 měsíců
  • 1 500 unikátních lidí každý měsíc
  • 80 000 - 100 000 zobrazení měsíčně průměrně
  • 8 000+ kandidátů v interním systému díky LinkedIn (zdroj je LinkedIn)
  • 1 placená reklama
  • 0 budget (neděláme reklamu a zatím nechceme, dokud nevytěžíme pořádně to, co máme a vylepšíme to, co děláme méně dobře)
  • 1 člověk (já) + pomocníci z různých koutů firmy

Co bych ještě dodala?

Slíbila jsem něco navíc (protože #sharingiscaring), a tak jestli půjdete SEM, tak tam to pro vás je. Budu ráda, když mi dáte vědět, zda se překvapení líbilo!