Hiring - přednáška pro HolkyzMarketingu

13.04.2021

S #HolkyzMarketingu jsme spustily v 2020 první běh Akademie #HolkyzMarketingu. Skupina holek se po dobu 12 týdnů pravidelně potkávala na live webinářích, online přednáškách a společných networking akcích. Velké díky patří skupině, lektorům i účastnicím, protože bez nikoho z nich by akademie neexistovala. 

Akademie je ideální příležitost k seznámení se s dalšími v oboru, rozšíření si obzorů, vzdělávání se a super příležitost, jak pak někde získat stáž/práci. 

Jsem moc ráda, že jsem se v 2019 stala adminkou skupiny, později několikrát mentorkou v jejich Mentoring programu a díky Akademii i lektorkou jednoho z webinářů. Jsem za tyto příležitosti moc vděčná a jsem vděčnější, když mi pár holek napsalo, že jim přednáška pomohla v hledání práce a ujasnění si toho, co vlastně ve své kariéře chtějí. 

Po delším uvažování jsem se rozhodla, že část prezentace nasdílím i vám. Tak pojďme na to. 

Co vám o hledání práce nikdo neřekl?

Vzpomeňte si na sebe na škole a na předměty, které jste měli každý den v kalendáři. Nevím, jak vy, ale my jsme na gymnázium žádnou přípravu na dospělácký život neměli a to samé na vysoké škole. Hledání práce je přitom "věc", kterou se hodí umět, protože ji s největší pravděpodobností  zažije každý z nás. Opakovaně.


Co je dobré si pamatovat:

  • hledání práce je dovednost 
  • je to dřina
  • hledání bere čas (hodně času)
  • musíte být připraveni (vytvoření papírů, pohovor, otázky, ...)
  • chce to pevné nervy  a trpělivost
  • hledání potrvá déle než si myslíte
  • komunikace s firmami a HR/manažery vás vyčerpá
  • je to aktivní činnost, ne pasivní
  • zažijete mnoho zklamání a možná o sobě budete pochybovat

Možná vás těchto pár bodů vyděsilo, ale zůstaňte klidní. Kdo hledá, najdete. A kdo hledá dobře a s přípravou, najde rychleji a pohodlněji. 

Je nutné tyto fáze dělit? 

Za mě ano, protože se od sebe liší tím. co v nich děláte a fáze hledání přímo závisí na přípravě. Když je dobrá příprava, je hledání snadnější a příjemnější. Když si přípravu neuděláte, hrozí, že budete posílat životopis všude možně a pohovory nezvládnete tak v klidu, jak byste mohli.


Příprava:

  • ujasním si, jaké pozice a jaké firmy hledám
  • ujasním si, jaké jsou mé kompetence 
  • mám vytvořený životopis
  • mám vytvoření motivační dopis
  • upravím si životopis
  • buduji si kontakty (běh na dlouhou trať)
  • ...

Hledání:

  • projíždím inzeráty na pracovních portálech a dalších zdrojích
  • odpovídám na inzeráty 
  • hledám i ve skupinách na FB a odepisuji na nabídky
  • komunikuji s firmami 
  • chodím na pohovory
  • ...

A to nemluvíme vůbec o fázi, kdy se rozhodujete mezi více nabídkami


💬 Příprava vás uklidní a dodá sebedůvěru.

💬 Dobrá příprava pomůže k rychlejšímu nalezení vysněné práce.

💬 Hledání je aktivní fáze, která má také více fází a může být únavná.

💬 Když si nebudete vědět rady, nechte si od někoho poradit nebo požádejte o zpětnou vazbu vaše okolí.


Co udělat, než začnete hledat?

Rozmyslete si, co hledáte:

  • náplň práce - co dělat chcete a baví vás a naopak
  • firmu - s kým chcete spojit své jméno, co je dobrý kariérní krok; malá x velká, česká x mezinárodní 
  • obor - stejný, lehce jiný nebo úplná změna
  • pracovní pozici - název, ale i její náplň a možnosti do budoucna
  • s kým chcete dělat - lidé, nadřízený, partneři
  • KO kritéria - co je pro vás bloker v různých směrech
  • mzda/plat - kolik si přejete dostávat
  • co se chcete naučit - místo pro rozvoj, kariérní výhled


Vytvořte si:

  • SWOT sami sebe - vůči pozici, kterou hledáte a na sebe jako člověka
  • silné kompetence - vůči tomu co hledáte a kde hledáte
  • hard skills - co umíte a jaké máte znalosti, ideálně ty, které na dané pozice poptávají
  • soft skills - dovednosti, které se hodí na danou pozici a jsou transfereble
  • vaše rezervy - co může být blokující, co vás může brzdit
  • rozvojové aktivity - co děláte a jak se vzděláváte, co se naučit chcete
  • úspěchy - soupis toho, co se povedlo a díky čemu a jak moc


Projděte si:

  • inzeráty pozici (různé) - čtěte v nich mezi řádky a pozorujte, co firma hledá za znalosti a kompetence, jak mluví a jak moc náročná asi pozice bude
  • kompetence a znalosti v inzerátech - vytvořte si jejich seznam a pak je vypíchněte v životopise, pokud je opravdu ovládáte
  • job description vaší pozice - pomůže vám sepsat to, co byla vaše zodpovědnost a ní již dokážete přiřadit ty správné skills
  • co firmy hledají - dívejte se i na věty mezi požadavky na styl, jakým firma píše; odhadnete tempo ve firmě nebo formálnost
  • jakým tónem mluví firmy - jsou formální nebo uvolněné? podle toho napište motivační dopis
  • své kontakty - a mezi nimi můžete najít někoho, kdo vám s hledáním pomůže nebo vás někam doporučí


Vytvořte si:

  • seznam kompetencí - kombinace toho, co umíte a ovládáte a toho, co jste nalezli v inzerátech jako požadované, seřaďte si je na kompetence obecné a specifické
  • aktualizujte LinkedIn - pokud se hlásíte na vyšší pozici, nepodceňte jej, pokud jej vkládáte jako odkaz do životopisu, tak platí to samé 
  • vypiplejte CV - ideální je mít na 1 pozici a pro 1 firmu také 1 životopis, ale to většina asi mít nebude; zkuste si vytvořit cca 3 varianty, ať máte z čeho vybírat
  • motivační dopis na míru - oslovte jménem, buďte konkrétní a pište lidsky
  • long/short list firem - udělejte si seznam, kam chcete hodně a kam méně a odpovídejte postupně (s tím se pojí i materiály na míru dané firmě)
  • využijte plán hledání - najdete ho v sekci ke stažení; nemažte ho po nalezení nové práce, nechte si jej uložený a až se znovu dostanete do koloběhu hledání,  otevře si ho a aplikujte tam, kde to bylo fajn
  • shrnutí feedbacků - shromažďujte si zpětné vazby od firem a berte si z nich důležité informace a ty zakomponujte do dalšího hledání


💬 Vytvořte si ideálně nějaké desky na všechny vaše vytvořené materiály nebo si založte složku v počítači a shromážděte si tam pečlivě vše, co souvisí s fázemi přípravou a hledáním.

💬 Když vám nepůjde materiály tvořit na počítači, využijte tužku a papír. Někdy tím popoženete mozek.

💬 Udělejte si opravdu důkladné zamyšlení, pomůže vám to pak rozhodnout se, kam životopis pošlete a pro jakou nabídku nakonec přijmout. 

💬 Zaměřte se na soft i hards skills. Nepřehlížejte asi jednu část toho, co umíte a ovládáte.

💬 Zkuste se vžít do protistrany, tedy HR a manažera, při vytváření všech materiálů, které máte v plánu firmě poslat. 


Hledejte s pomocníky - Excel + PDF.

Jaké jsou nejčastější chyby, které děláte?


Chyby v životopisu:

- neukazuje to, co umíte

- neukazuje to, co firma hledá

- neprodává vás

- je dlooohý

- jsou v něm chyby

- špatně zvolená grafika

- nejde v něm rychle hledat

- není chronologicky řazený

- má na sobě nadpis životopis

- jsou v něm nerelevantní informace

- jsou v něm staré zkušenosti


Chyby v motivačním dopise:

- je fakt dlouhý dopis

- je to natažené CV

- neuvádí CV, nedává kontext

- nic nového neříká

- neukazuje nadšení a zájem

- jsou v něm chyby

- je to copy paste

- nesedí na firmu/pozici


Chyby na pohovoru:

- jdete nepřipravení

- neumíte se představit

- nevíte kolik chcete peněz

- lhali jste v CV

- neodpovídáte na otázky

- mluvíte v množném čísle

- mluvíte nekonkrétně

- jdete pozdě bez omluvy

- nečetli jste instrukce v pozvánce


PS: Druhá strana si všechny kandidáty nedohledává na sociálních sítích. Jsou pozice, kde je rešerše a pořádné prolustrování internetu must-have (ředitel, manažer, PR, ...).

Pár tipů

  • Využijte hotových šablon třeba v Canva pod resumé nebo v FlowCV a enhanCV. 
  • Chcete zazářit? Mrkněte se na kariérní stránce, kdo pozici obsazuje a napište cover letter přímo těm lidem. 
  • Je inzerát v češtině? Pošlete životopis v češtině (nebo slovenštině). Je inzerát v angličtině? Pošlete životopis a motivační dopis v angličtině. 
  • Nedala vám firma zpětnou vazbu? Chcete poradit, co udělat jinak nebo co se doučit? Zkuste jim napsat. 
  • Motivační dopis nemusí být na A4 a stačí bohatě 2-5 vět v rámci představení se při zasílání CV.
  • Dívejte se do spamu, občas tam e-maily od firem spadnou. Bohužel.
  • Zapomínáte na sekci vzdělávání se - kurzy, certifikáty, rozvojové zájmy. Přitom právě kompetence vzdělávání se (schopnost se učit) je jedna z nejžádanějších.
  • Vyhněte se psaní pozice na životopis, nejde přece o pozici, ale o vás. Nenechte se škatulkovat názvem pozice. Vynechte i nápis životopis, je přece jasné, že jde o něj. 
  • Buďte co nejvíce konkrétní, vyhněte se klišé a nicneříkajícím větám. 


Jaké existují výběrová řízení a jaké metody výběru?

Detailní informace o této části najdete v tomto článku. Pro účely prezentace jsme si jen vysvětlili hlavní rozdíly a náročnost druhů i výběrových metod.


Druhy výběrových řízení:

  • Assessment centrum
  • Pohovor (online, offline)
  • Telefonický pre-screening
  • Obhajoba case study


Metody výběrových řízení:

  • Behaviorální otázky
  • Role plays
  • Testy (různé druhy)
  • Case study a úkoly
  • Psychologické testování
  • Portfolio/Ukázky děl


PS: Počítejte s tím, že některá výběrová řízení budou fakt děsná. Když s tím počítáte, budete méně zklamaní. Soustřeďte se na firmy, kde je to opačně.

Další várka tipů

  • Nelžeme si navzájem. Nechcete vy být ve výběrovém řízení? Řekněte to. Někdy se mi stane, že někdo odstoupí kvůli jiné nabídce, ale za pár dní se mi hlásí na pozici znovu. My to v interním systému vidíme! Působí to hloupě.
  • Víte, kdo bude na pohovoru? Najděte si ho třeba na LinkedIn. Pomůže vám to o něco snížit nervozitu a můžete si přichystat otázky na míru
  • Využijte prostor pro otázky na ty, které vás opravdu zajímají. Neptejte se jen pro to, že vám to někdo poradil. 
  • Jste nervózní a nic vás nenapadá? Řekněte, že teď vás bohužel nic nenapadá, protože informací bylo hodně a potřebujete si utřídit myšlenky a poproste o možnost doptat se e-mailem nebo telefonicky za dva tři dny.
  • Došlo vám v průběhu pohovoru, že na danou pozici a do té firmy nechcete? Poděkujte za možnost otázek, ale řekněte, že teď žádné nemáte. Nemusíte se ze zdvořilosti ptát. 
  • Nacvičte si otázky, které vždy na pohovoru padnou. Určitě se budete představovat, říkat datum nástupu a říkat mzdové očekávání.  
  • Řekli vám, že jste pro ně junorní? Co se musíte doučit, abyste příště uspěli? Zeptejte se. 

Důležitá rada pro všechny, co budou hledat práci.

Tipy na konec

📝 Sestaví vám CV


📚 Čtení 

  • Kariérko - sice platforma pro studenty, ale z jejich článků a dokumentů ke stažení můžete těžit i vy, kteří nejste již školou povinní 
  • LMC - ne přímo inzerce, ale jejich LMC magazín, kde najdete rozličné články 
  • StartupJobs - sekce vzdělávání je asi to, co vás nejvíce potěší
  • Welcome To The Jungle - doporučuji jejich články, i když některé jsou takové populárně naučné 

💭 Poradí s kariérou

  • Petra Drahoňovská - Petra je kariérní kouč, pomáhá ale i s životopisy a ostatními věcmi, které se vážou k tématu kariéry. Školí třeba pro Czechitas, kde pomáhá holkám připravit se na kariérní změnu a podle toho i napsat životopis. 
  • Lucie Václavková - Lucie je také kariérní kouč, píše krásné články, pomáhá nacházet lidem potenciál a nalézt jim ten správný kariérní fit. Pomůže jak se změnou kariéry, tak s nižším sebevědomím, ale i úpravou LinkedIn profilu.
  • Tereza Valášková - Tereza pracovala dlouho v HR než začala pracovat sama na sebe. Pomůže vám najít rychleji práce, připraví vás na pohovor, upraví životopis a podobně. Na jejím webu najdete i 2 kurzy - Kariérní re(start) a Jak si najít skvělou práci. 
  • Aneta Kořínková - Anetu najdete na internetu jako EduMama - pracuje, maká na sobě a u toho stíhá děti. Ukáže vám, že mateřská není stopka a díky zkušenosti z HR vám poradí jak na pohovor, jak hledat práci a podobně. Natáčí i podcast.
  • Aneta Topičová - Anetu najdete po stránkou úprava CV a jak název napovídá, pomůže vám především s vytvořením reprezentativních a relevantních materiálů jako je životopis, motivační dopis nebo LinkedIn.