Výběrová řízení a co víc? - 2. díl

25.10.2020

V jednom z příspěvků jsem žádala o vyplnění dotazníku, který mi pomohl vidět do kandidátovi duše a vylepšit tak část výběrových řízení. Jak jsem slíbila, tak dělám a sdílím s vámi první část výsledků. Dotazník mi vyplnilo 160 lidí (občas někdo další vyplní). ❤️

V prvním díle jsem shrnula první 3 otázky. I dnes to bude to delší, tak si uvařte kávu/čaj a pojďme rovnou na to! 💪

Otázka číslo 4:

Na otázku reagovalo 134 lidí. Některé nic napadalo, někteří mi moc pomohli v rámci sestavení a dokončení interního projektu. O některé odpovědi by byla škoda se nepodělit.

Nejčetnější byla odpověď typu "informace o výběrovém řízení a jak bude probíhat" a "informace o firemní kultuře a lidech v týmu".

Co kandidáti ocení?

  • informaci o tom, kdy se jim ozvete s kladnou či zápornou odpovědí
  • jakou formu výběrového řízení mají očekávat a s kým se během jednotlivých kol potkají
  • doplňující informace k pozici, místo výkonu práce, stručný popis pracovního dne
  • odkaz na firemní sociální sítě nebo jakýkoli insight do firmy
  • představení potencionálního šéfa a představení týmu (fotografie, video, ...)
  • ujištění, že když budu mít otázky, tak mohu napsat a dostanu odpověď
  • když už jdu na pohovor, tak zda má firma dress code a zda si mám něco speciálního připravit
  • video o firmě, ukázka kanceláří pomocí videa, video od náboráře/manažera o dané pozici
  • perličky z firmy a nahlédnutí do zákulisí firmy
  • informace, které nejsou v inzerátu a ani na kariérních stránkách, ale budou se mi hodit vědět než půjdu na pohovor nebo začnu dělat úkol na doma
  • minimálně automatickou reakci, ať vůbec vím, že moje CV obdrželi (vžijte se do toho, že nakoupíte online a nepřijde vám notifikace, že platba proběhla nebo že evidují objednávku)
  • zopakování toho, co ode mě jako kandidáta čekají a jaké kompetence u mě hledají
  • má firma datum do kdy musí pozici obsadit nebo datum kdy uzavře výběrové řízení?

Zajímavé byly i tyto 2 odpovědi, z nichž si můžete odnést minimálně to, že pište automatické šablony lidsky, používejte činný rod a doplňte je odkazy na sociální sítě firmy a podobně.

Tipy od mě:

  • dejte jméno šéfa a velikost týmu rovnou do inzerátu včetně odkazů na jejich LinkedIn profily
  • do inzerce přidejte i to, jak bude výběrové řízení probíhat a jaká kola kandidáta čekají a kdy se ozvete
  • mějte na kariérních stránkách medailonky všech, kteří jsou součástí výběrového řízení a kandidát si je může prohlédnout + vždy s pozvánkou na setkání pošlete jména těch, kteří se zúčastní společně s vámi
  • informujte kandidáta o tom, zda máte formální či neformální firemní kulturu a zda máte předepsaný dress code; věřte mi, nevhodně zvolený outfit vám kandidáta zbytečně rozhodí

Ukázka z Alzy:

Otázka číslo 5:

Otázka číslo 5 pro mě byla nejzajímavější sondou do výběrových řízení. Nečekala jsem, že většina z odpovědí bude na téma samotné zpětné vazby a reakce na CV.

Proč? Jakákoli zpětná vazba není podle odpovědí běžnou součástí výběrových řízení. A vlastně často ani reakce do 5 dní. Vlastně stačí být rychlejší a jste hned v očích kandidátů o stupínek výše.

Co jiného kromě zpětné vazby?

  • doporučení jiné vhodné pozice v rámci firmy
  • doporučení jiné pro mě vhodnější firmy a pozice v ní (tady to mají lidé mimo interní HR snadnější)
  • propojení s HR člověkem v jiné firmě, který hledá někoho s podobným profilem
  • upozornění na chyby nebo nedokonalost životopisu
  • nasměrování na jiné pozice, které se pro mě hodí podle nich více a mě nenapadlo se na ně hlásit
  • co mám zlepšit, abych se příště do užšího výběru dostal a jakou kompetenci bych měl podle nich vypilovat, aby má šance na úspěch byla i v jiných výběrových řízeních větší
  • doporučení zdrojů, kde získám nové informace
  • raději udělat nějaký úkol na doma nebo absolvovat telefonní prescreening než být zamítnut jen na základě životopisu
  • vyjasnění si hned na prvním kole mzdových očekáváních a pokud se naše očekávání velmi míjí, tak tuto informaci probrat
  • když slíbí, že se mi za 3 měsíce ozvou, čekám, že to splní a to samé očekávám, když si mě uloží do databáze talentů
  • seznámení se s členy týmu než mi pošlou nabídku
  • když píšete inzerát v EN, čekám, že ji budu denně využít - budu nebo ne?

Vybrané odpovědi:

Z několika výběrových řízeních mám i já sama přátele a hodnotné kontakty. Několikrát mi zamítnutý kandidát doporučil někoho jiného, protože věděl kdo se k nám bude hodit. Za poslední 2 měsíce mám takové 3 lidi, kde 2 u nás už pracují.

Sama jsem si nacvičovala s kamarádkou pohovor a odpovědi na možné otázky od HR, když jsem šla na mé první pohovory. Během hledání jsem si i uvědomila, kde dělat chci a nechci, co mi vyhovuje za firemní kulturu, co vůbec hledám, ...

Máte někoho, kdo byl báječný, ale máte místo jen pro 1 kandidáta? Řekněte to tomu druhému nebo třetímu. Skončilo výběrové řízení, ale máte ještě pár kandidátů, kteří vám poslali úkol a je velmi kvalitní? Omluvte se, že VŘ již skončilo, ale jakmile bude pozice znovu volná, napíšete jim. A dodržte to. Takhle jsem 3krát obsadila pozici copywritera, newsletter specialisty a manažera kampaní.

Tyto 2 screeny nepotřebují komentáře.

Pokud pracujete v personálce, tohle budete mít snazší. Z interního HR často tolik do cizích firem, výběrových řízení, požadavků a mezd nevidíte. Tak jako tak, pokud víte, že na určitou pozici potřebuje kandidát X a to X nemá tolik, doporučte mu zdroje k dostudování.

Doporučení pro HR:

  • Ano, jsou kandidáti, kteří zpětnou vazbu nevezmou dobře, ale berte to jako výzvu naučit se ji podávat tak, aby ji dokázali přijmout. Velmi závisí i na formě a volbě slov a co hodnotíte. A když ne, jděte dál. Čím déle budete v oboru, tím více potkáte lidí, se kterými to bude o něco náročnější.
  • Dávejte zpětnou vazbu, konkrétní důvody rozhodující o zamítnutí, zpětnou vazbu na zpracovaný domácí úkol nebo test a kandidáti vás budou milovat!

Doporučení pro kandidáty:

Hodně z vás zmiňovala jít na pohovor, i když do té firmy nechcete. Nacvičíte si tak mluvení o sobě, prezentaci toho, co umíte a reagovat na otázky HR a manažerů. Ztratíte pak část nervozity, budete působit uvolněněji, budete si sebou jistější a získáte zpětnou vazbu, která vám může být nápomocná na jiném pohovoru.

Nedala vám firma zpětnou vazbu? Chcete poradit, co udělat jinak nebo co se doučit? Zkuste jim napsat.

Má zkušenost + rady:

  • Mějte jasný design výběrového řízení na danou pozici včetně detailního job descriptionu. Pokud v tom nemáte jasno, nedokážete dát ani kvalitní zpětnou vazbu a výběrové řízení nebude mít konce.
  • Posuzujte kandidátovi znalosti a dovednosti a na ty dávejte zpětnou vazbu. A pak ty delší klíčové faktory - zapadne do týmu, sedne mu firmy, sedne mu náš mindset, ...
  • Nedává vám hiring manažer zpětnou vazbu na vypracované úkoly a vy nevíte, co kandidátovi napsat? Promluvte si o důležitosti dostat za něčí energii a čas zpětnou vazbu a nějaké doporučení. No anebo se naučte úkol vyhodnocovat sami a zrychlete si tak výběrové řízení.
  • Udržujte si přehled o trhu kdo hledá a co, pak můžete své kandidáty doporučit někomu jinému. Vím, že je to těžké, ale stačí znát pár firem nebo HR lidí v nich.
  • U juniorních pozic dejte z inzerátu pryč vše nepotřebné nebo kandidáta uklidněte, že i když teď některý z požadavků nesplňuje, ať se neostýchá se přihlásit. Doporučuji pak využít zadání na doma/testu než se rozhodovat na základě životopisu.
  • Říkejte pravdu o pozici, firemní kultuře a týmu v inzerátu, na sociálních sítích i v rámci pohovorů. Někdy to bude bolet, ale přitáhnete si kandidáty, kteří u vás budou spokojení a nastavíte jim správné očekávání (rychlejší a efektivnější výběrová řízení a snížení fluktuace ve zkušební době).
  • Čím mladší a méně zkušenější kandidát, tím více ocení vaše doporučení co vylepšit, co se doučit, jaké jiné pozice a firmy hledat.

Otázka číslo 6 a 7:

Na první dobrou vidíte, že většina z těch, co vyplnili dotazník, by za zpětnou vazbu k životopisu nebo motivačnímu dopisu ocenila. Jak to ale napsat tak, že kandidáta neurazíte?

Za mě je tenký led mezi tím, že někomu radím a vím, že si to přeje a mezi tím, když někomu radím, ale on o to nemá zájem. Je to stejné jako se zpětnou vazbou - musíte vědět, že přijde, být na ni připraveni nebo si ji vyžádat. Není podle mě nic horšího než nevyžádaná zpětná vazba a rada.

Vždy si vzpomenu na pána, který se hlásil na pozici ředitele a měl v dovednostech uvedeno práce s počítačem a internetem. Společně se zamítnutím na pozici, na kterou u nás bohužel nesplňoval požadavky, jsem ho upozornila, že pokud se hlásí do e-commerce firmy, ať si tyto dvě dovednosti dá pryč, že je to samozřejmost plus to nepůsobí moc dobře vůči jeho zkušenostem a pozici, o které má zájem. No, nesetkalo se to s úspěchem. Kandidát nestál o zpětnou vazbu a je to v pořádku. Je to jeho chyba? Ne, je to moje chyba, měla jsem se zeptat, zda o doporučení stojí, i když to v konečném důsledku spíše škodí jemu. Proto se pojďme mrknou na tipy pro vás, co vás takových situací mohou ušetřit.

Tipy pro vás:

  • pokud je vám méně než kandidátovi a máte také méně zkušeností než on, dejte si pozor jakým způsobem mu dáváte rady a zda vám to spíše neuškodí
  • vždy si uvědomte, že zamítnutí kandidáta oddálí od jeho cíle a může pro něj být zraňující v kombinaci se zpětnou vazbou na jeho motivační dopis či životopis
  • nabídněte možnost zpětné vazby, nedělejte to automaticky; kdo chce, napíše vám a uděláte mu radost, kdo nechce, neurazíte ho a ušetříte svůj čas
  • když uděláte chybu, přijde vám stížnost, výhružný mail nebo cokoli podobného, berte to jako součást práce s lidmi; každý den není posvícení a bylo by i zvláštní mezi kandidáty nepotkat někoho takového

Dohromady máme za sebou 6 otázek z 11. Budu ráda, když mi dáte vědět, zda se vám shrnutí líbilo nebo ho pošlete někomu, pro něhož mohou být výsledky obohacující. Brzy přijdu s dalším dílem. 😉

Ještě dodám, že některé věci se snadno řeknou, ale hůř dělají. Občas vám uteče kandidát mezi prsty, zapadne v databázi, zapomenete mu dát zpětnou vazbu, špatně se vyjádříte, jindy vám výběrové řízení zdržujte manažer, změní se vám popis pozice pod rukama, pozici nakonec obsadíte interně, ... Důležité je umět si poradit, omluvit se a naučit se mlčet tam, kde to nepadne na úrodnou půdu.

Sledovat mě můžete i na Instagramu. #freetofollowme