Nábor generace Z - 3. díl
Díky Matějovi jsem měla možnost navázat na mé dva předchozí články týkající se náboru generace Z (první článek, druhý článek). Proč mi toto téma nedá spát? Do 3 let bude generace Z tvořit více než čtvrtinu trhu práce a po ní hned nastupuje generace Alfa, které některé z požadavků umocní. Mladí kandidáti žijí online, všechno řeší z mobilu a od firem očekávají úplně jiný přístup. Je vaše HR na tohle připravené? A je připravené na to, že kandidátů na trhu práce nepřibývá tolik, jako bychom chtěli? Stačí se podívat na demografickou křivku.
V dnešním díle se podíváme na tipy a triky, co dělat jinak a lépe, abyste zůstali relevantní. Není potřeba dělat vše naráz a hned, ale důležité je začít a challengovat sami sebe.

V první řadě jde o přepnutí z módu "firma dostává pozornost a vybírá si" do módu "musím získat pozornost, aby si mě vůbec někdo vybral". V druhé řadě je potřeba si uvědomit, že nové generace žijí s mobilem v ruce – tak, jak nakupují, vyhledávají informace nebo se seznamují, tak si i hledají práci. Online. Na pár kliknutí. Očekávají dobré UX, intuitivní ovládání, kvalitní filtrování, rychlé načítání stránek a to, že o práci dokážou zažádat bez nutnosti otevírat notebook.
O čem nábor generace Z je?
Zjednodušeně je to o rychlosti, komunikaci a transparentnosti. Kdo by tohle neocenil, že? A taky o umění naslouchat těm, ke kterým chci mluvit a které chci zaujmout. Toto chceme všichni, nejen GenZ, která to možná jen umí říct nahlas...

- Podívejte se na vaši firmu optikou čtyř faktorů – peníze a benefity, kariérní růst a rozvoj, flexibilita, smysluplnost (viz obrázek). Ke každému tématu si dejte škálu, třeba od 1 do 5. Zapracujte na tom, co vám lidi odvádí (najdete to v recenzích, výstupních dotaznících i interním NPS), a posilněte to, v čem jste už teď dobří. A to akcentujte na kariérních stránkách, v inzerci, postech na sociálních sítích, v komunikaci s kandidáty… Tyhle čtyři faktory jsou pro GenZ důležité.
- GenZ očekává změnu – ta je všudypřítomná, normální a není něčím, co je rozhodí. Během života pravděpodobně třikrát úplně změní práci a rekvalifikují se, naučí se něčemu zcela novému. Během kariéry častěji změní práci nebo zaměstnavatele než jejich rodiče a prarodiče. Změna je i posun interně – horizontálně i vertikálně. Posun znamenají i malé krůčky – pravidelné zvyšování kompetencí, změny názvů pozic, posun po kariérních schodech/stromech, postupné navyšování mezd a odměny za úspěch. Chtějí vidět směřování – ne jen několik let sedět na místě a čekat.
- Jsou akceschopní – změnu umí udělat sami. Špatný nadřízený? Toxická kultura? Práce od nevidím do nevidím bez výhledu na posun, odměnu nebo smysl? Netransparentní prostředí, lži o firemní kultuře nebo diverzitě? … Spíš odejdou, pokud vidí, že se nic nemění a ani nechystá. Velké procento plánuje, že do 6–12 měsíců spíš práci změní, než nezmění.
- Digital a mobile first. Obsah konzumují skrz mobil, komunikují přes chaty, seznamují se online… Práci hledají online a CV posílají z mobilu. Máte kvalitní mobilní kariérní stránky? Umí se na nich zorientovat, přihlásit se a nahrát všechny dokumenty? Zkusili jste si to někdy? Možná zjistíte, že na notebooku super, ale z mobilu peklo.
- Rychlost až instantnost – rychlost přihlášení, reakce ze strany firmy, délka e-mailů a jejich tón. Možnost reagovat jen pomocí emoji, žádné přílohy, ale odkazy. Pozvánky přes Calendly, sdílené soubory, krátká videa, stručné e-maily, které dávají smysl a jsou v nich informace (protože proč je jinak psát?).
Kariérní stránky
Screen níže podle mě mluví za vše. Kdyby vaše kariérní stránky byly e-shop, obstály by? Dokázal by někdo "nakoupit" z mobilu během 5 sekund – a ještě si to užít? Pokud ne, zamyslete se, čím kandidátům přihlašování zbytečně komplikujete. Primárně jde o to, že na desktopu jsou vaše stránky krásné a srozumitelné, ale na mobilu už to tak být nemusí. Vezměte teď hned do ruky mobil a jděte se podívat. Najdete rychle to, co hledáte? Jak moc musíte scrollovat? Načítá se vše správně? A co interaktivita stránek? Dokážete se přihlásit na pár kliknutí? Ideálně dejte mobil někomu jinému a pozorujte, co dělá. Skvělé bude, když to bude někdo z GenZ nebo Alfa – získáte upřímnou "předváděčku" v reálném čase.

Pravidlo 5 sekund – vaším cílem by mělo být umožnit přihlášení na pozici do 5 sekund. To znamená možnost neposílat hned životopis a doplnit ho později (připomenete se kandidátovi v prvním e-mailu), nebo možnost vložit odkaz na LinkedIn.
Možnost zanechat e-mail a dostat upozornění, když se objeví nová nabídka. Podobně jako to dělá třeba Knihobot/Bookbot – když nemají vaši vysněnou knihu, necháte kontakt a jakmile se objeví, přijde vám upozornění. Stejný princip by mohl fungovat i pro vysněné pracovní role.
Kariérní stránky jako e-shop – představte si, že by kandidáti mohli filtrovat pozice podle velikosti úvazku, vybrat si pět pozic a poslat jen jednu přihlášku (která by se propsala ke všem vybraným), porovnávat pozice mezi sebou, vidět bannery s TOP nabídkami, nejdůležitější role zvýrazněné nahoře…
Pop-up okna a možnost reakce jen e-mailem – představte si, že jste na kariérních stránkách, projíždíte nabídky třeba v tramvaji, ale teď zrovna nemáte čas reagovat. Zároveň se bojíte, že až dorazíte domů, zapomenete. A právě v tu chvíli na vás vyskočí pop-up okno: "Zanech nám e-mail a my se ti připomeneme." Po vyplnění přijde automatický e-mail s poděkováním a výzvou k doposlání podkladů. Tohle jsme například dělali v Alze – během asi tří měsíců jsme nasbírali přes 5 000 kontaktů. A čísla mluvila jasně: velké procento kandidátů se nakonec opravdu přihlásilo na nějakou z pozic. V některých případech jsme jim roli podle jejich CV i aktivně vybrali. Malá připomínka z HR pohledu – když chcete kontakty, musíte všem reagovat.
Talent pooly a výběr role firmou – tohle úzce souvisí s pop-up oknem a obecně s možností přihlásit se do "talent poolu", tedy databáze, kde kandidát dostává pravidelně newslettery a nabídky práce na míru (to už je trochu sofistikovanější přístup). V Česku to má krásně zpracované třeba Škodovka – jejich newslettery opravdu ráda čtu, je vidět, že nad nimi někdo přemýšlí. Ale ani nemusíte mít hned propracovaný systém. Stačí jednoduchá vstupní pozice s popisem firemní kultury a možností přihlášení nebo zanechání e-mailu pro další kontaktování. Pozor na - Kandidát to často nevnímá jako "talent pool", kde se někdy ozvete, ale jako klasický náborový proces, kde čeká reakci. V jedné firmě, kde jsme pool budovali, to bylo jasně vidět – z dat i zpětné vazby. Když nikdo neodpověděl ani stylem "aktuálně pro vás nemáme vhodnou roli", kandidáty to zklamalo a ztratili důvěru.
Ukazujte pravdu a nebojte se vymezit. Každá firma je jiná – a hodí se pro jiný typ lidí. Nebojte se upřímně popsat, pro koho bude vaše prostředí dream job, ale i pro koho ne. Upřímnost se vyplácí. V Grouponu jsem měla inzerát, který možná až moc přímočaře popisoval kulturu a transformaci firmy. Často jsem na něj dostávala dotazy – jestli to není "už moc", jestli tím kandidáty spíš neděsíme. Možná ano. Ale ty správné to přitáhlo. A výsledek? Obsadili jsme téměř všechny seniorní a náročné role velmi schopnými lidmi. Z 98 % to byl kulturní fit – i fit v očekáváních. A to je to, co chcete. Protože když víte, do čeho jdete, nezaskočí vás to.
Chatboti – jako průvodci náborovým procesem a jako rychlí rádci, zda jste fit do dané firmy.
Ideální je, když za vás chatbot dokáže odpovědět na základní a zásadní otázky, jako například: remote/home office možnosti, odměna, lokace, jak funguje tým, proč obsazujeme pozici, …
Dnes vyrobit chatbota není úplně náročné, ale co může být, je logika za ním a aby opravdu usnadnil vaší HR práci. Poměrně hezké chatboty uvádím pak na screenu s inspirací – uvádím Českou poštu a Adobe. Nejsou perfektní, ale jako inspirace skvělé.ATS – máte je dobře nastavené? Pomáhá vám odbavovat rychlostí blesku kandidáty a posílat jim personalizované zprávy? Více jsem se o výběru ATS rozepsala v článku. Na co bych se zaměřila, je personalizované zprávy na různé pozice, možnost mít obrandované šablony, jednoduchý kontaktní formulář, možnost přijímání hlasových zpráv a videí místo životopisů, a také možnost měřit NPS a podle dat segmentovat kandidáty a dlouhodobě s nimi komunikovat podle jejich (ne)spokojenosti.
Trendy obsah alá daily vlogs, room tour aka company tour nebo daily routine pracovních pozic. To je obsah, který bude mladé na vašich stránkách zajímat, ne formální firemní prezentace a nudné fotky kanceláří. Chtějí vidět pohyb, akci, lidi na pracovišti v autentické podobě. Inspirujte se tím, co vydávají pravidelně influenceři na svých profilech.
Pozitivní příklady
- WISE a možnost ohvězdičkovat si pozice. Ty se vám automaticky zařadí na seznam a můžete si je pak v klidu pročíst. Škoda jen, že často nejde na všechny tyhle pozice zareagovat jednou přihláškou. Jednoduché UX řešení by přitom mohlo výrazně ušetřit čas a zvýšit konverze.
- Spotify na webu mají sekci Featured Jobs, což je carousel s TOP nabídkami. Na první dobrou vidíte to, co firma aktuálně nejvíc potřebuje, a zároveň i ty nejatraktivnější pracovní nabídky. Přehledné, rychlé, funkční. Spotify má celkově moc povedené kariérní stránky a fičurky na nich.
- Groupon a texty na kariérních stránkách, které reflektují aktuální stav a požadavky firmy. Obsah stránek by se totiž měl měnit s tím, co se ve firmě děje a co firma nově očekává do budoucna. Je to takové zrcadlo. Vedle toho fungovala pro CZ trh i landing page ve spolupráci s CzechCrunch, na kterou jsme v rámci náborových šablon a pohovorů odkazovali.
- Dalibor Cicman (CEO, founder at GymBeam) a jeho Youtube. Daily vlogs, behind the scenes videa, pojďte se mnou strávit den a další formáty. Dalibor a GymBeam skvěle reagují na to, jaký formát a obsah videí rádi konzumují mladí lidé. Mrkněte na počty zhlédnutí a počet followers, je to paráda! Moje oblíbené je například Deň CEO GymBeam a Ako na pohovor v GymBeam?.
- Klarna na svém kariérním webu nabízí návštěvníkovi 2 možnosti - a) přejít na výpis pozic, b) ponechat e-mail s životopisem a oni se vám sami ozvou. Skvělý nápad a způsob, jak nepřijít o kandidáty a získat co největší možnou konverzi.
- Osobně se mi líbí kariérní stránky mito group po vizuální a obsahové stránce.
V pokračování článku, tedy ve 4. díle, se podíváme na téma autentické komunikace – protože právě ta rozhoduje o tom, jestli firmě lidé uvěří, nebo ne. Vybavila se vám nějaká firma, která tohle dělá fakt dobře? Dejte mi o ní vědět! Ráda se inspiruji a věřím, že dobrých příkladů není nikdy dost.