Kde inzerovat aneb zdroje kandidátů

28.11.2022

Kdo nevyužívá inzerci, ať hodí kamenem. Od začátku kariéry pracuji pro firmy, které se těší velkému zájmu, jsou vidět v médiích a lidé mají o ně zájem. I tak jsme vždy využívali pracovních portálů, LinkedIn Jobs, newsletterů a velmi aktivního postování na LinkedIn či Facebook. Seniorní role jsme měli/máme na doporučení nebo oslovujeme přímo. Viditelnost firmy, dobrá pověst firmy a síť vašich lidí jsou k nezaplacení.

Do zprávy mi několikrát přišel dotaz: "Nabíráme pozici XY, ale nejsem si jista, kde ji mám zainzerovat. Nemáte tip?" nebo "Nefunguje nám portál XY, neznáte nějaký podobný?" Až jsem se rozhodla napsat tento článek. 

Kde inzerovat?

  • Vlastní kariérní stránky (klidně jednoduchá landing page) 
  • Pracovní portály
  • Linkedin Jobs a hiring "kolečko" a příspěvky ve feedu
  • Sociální sítě - Instagram, Twitter, Facebook, Youtube a další
  • Skupiny na LinkedIn nebo na Facebooku
  • Newslettery pro zákazníky (odkaz na inzerát z patičky mailu pro klienty/zákazníky)

O tom, kde najít kandidáty napsal hezký článek Marek Černák, tak na něj mrkněte.  

Pracovní portály a odkazy na ceníky

Pracovních portálů je opravdu hodně. Dělali jsme si rešerši a v tabulce jich máme přes 140 a to nám chybí pořádná rešerše v jiných zemích než CZ/SK. Ne všechny fungují = přivedou vám kandidáty.

Jak si tedy vybrat ten pravý? Ideálně chtějte data o výkonnosti daného portálu (spousta vám data pošle) - jaká je návštěvnost, kdo tam inzeruje, jaké pozice je vhodné tam dávat, jaký je průměrný počet kandidátů na pozici, zda propagují inzeráty, ... a také cena. Podívejte se sami jaké firmy na něm inzerují, jaké pozice portál obsahuje, jak portál využívá své sociální sítě, ... 

Na druhou se občas nebojte vyzkoušet jiný zdroj. Může vás překvapit. Takto jsem narazila na NoFluffJobs.  A také škrtla 2 doposud využívané zdroje (moc drahé, nerelevantní kandidáti, žádný nástup za čtvrt roku). Nerada dávám peníze tam, kde se mi investice nevrací a jelikož nám dané škrty nijak neovlivnily návštěvnost webu/stránek, tak to byla dobrá volba. 

Výčet portálů

Většina portálů nabízí různé úrovně inzerce (níže screen ze StartupJobs), kde si podle potřeby zvolíte to nejlepší pro vás. Přidat si můžete služby jako copywriting či aditivní PPC kampaně

Na některých portálech lze zakoupit balíček kreditů za výhodnější cenu. Pozor však na to, že mohou mít  omezenou platnost, tj spočítejte si kolik inzerce budete potřebovat ať se první neradujete z úspory, a pak nepláčete nad vyhozenými penězi. Některé mají databázi uchazečů, kde si můžete daného člověka oslovit na přímo - například Jobs nebo StartupJobs. 

Existují také speciální portály na inzerci pro specifické pozice - právníci 1 a právníci 2, šéfové, cizinci v Česku a práce v různých regionech.

Portály, kde platíte fee

Tady neplatíte za inzerát, ale fee za rok podle typu partnerství a potřeb. Skvělá věc pokud nemáte vlastní kariérní stránky a ani to neplánujete, ale chcete více než výčet inzerce na stránce. Výhodou je, že vám ostatní inzerenti také přivádí traffic a tím zvyšují šanci, že někdo zavítá i k vám na profil. Na druhou stranu pokud jste velká známá firma, tak bych šla cestou vlastních kariérních stránek. Inspiraci najdete tady

Facebook skupiny 

Sdílení příspěvků do Facebook skupin mám osobně moc ráda. Rychlá interakce, konkrétní obor a lidé z něj, nic vás to nestojí. Mínusem je, že vám lidé píšou do messengeru, sídlíte inzerát ze svého osobního profilu, nedočkavý kandidát vám volá na messenger a občas musíte ustát diskuzi v komentářích (obzvlášť když nemáte v inzerátu uvedenou mzdu nebo sdílíte IT job do IT skupiny a ten obsahuje blbosti). 

Doporučuji si vytvořit XLS tabulku s výčtem skupin vhodných na inzerci vašich pozic a tu si udržovat aktuální, psát si do ní poznámky o spokojenosti s portálem atd. Věřte, že jich najdete fakt hodně. Od těch všeobecných jako je Práce v Praze, Expati v CZBrigády a práce v Českých Budějovicích, Brno - práce a brigády až po ty oborově zaměřené jako IT jobs, Práce v účetnictví, Práce v nezisku, Práce v marketingu nebo HR Jobs Prague. Tím, že nejvíce nabírám marketingové role, tak miluju HolkyzMarketingu (které nabízí i speciální HzM Jobs).

Kariérní stránky škol

Co když jsem neziskovka? 

Vyhodnocujte si 

Jestliže máte data z ATS (náborový systém), budete to mít jednodušší. Ta si zpracujte dle libosti v XLS/Google sheet nebo si nad nimi nechte postavit PowerBI dashboard. Ke zpracovaným datům si dokážete přidat náklady na inzerci (například data z účetního deníku nebo si je piště ručně). Přidáním si dat z Google Analytics nebo z portálů (nějaké vám je pošlou, ale spíš si budete muset data opisovat sami z uzavřeného inzerátu) ohledně počtu shlédnutí si dokreslíte celou cestu kandidáta, tj konverzní funnel. A když přidáte i důvody zamítnutí, kvůli kterým vám kandidát "odpadnul" z výběrového řízení, tak najednou vidíte úzká místa i ve vašem náborovém procesu. Krása, že?


Co si sledovat?

  • počet shlédnutí inzerátu 
  • náklad na inzerci (platby na daném portálu, ppc kampaně, ...)
  • konverzní poměr inzerátu (kolik vidí vs kolik se přihlásí)
  • konverzní poměr kvalita (kolik se přihlásilo vs kolik nezamítnu po selekce)
  • konverzní poměr zdroje (přihlášení vs nástupy)

Tabulka níže je o dost jednodušší než jsem popsala. Berme, že to jsou data za rok pro 10 pozic. Šel by pod ní přidat řádek Náklad na nástup z jednoho zdroje, tj SUMA Kč za zdroj / počet nabraných lidí z daného zdroje. Možností zobrazení dat je ale mnoho. Důležité je, že víte kolik utrácíte, kde, zda se vám hlásí relevantní lidé a zda dáváte finance na inzerci do zdrojů tam, kde to pro vás nese nejvíce. Sama inzeruju pravidelně na 4 portálech, i když jich ve zmíněné tabulce máme přes 140. 

Pár doporučeních na konec

  • Při výběru místa k inzerci myslete na cílovou skupinu kandidátů. Kde jsou? Kam chodí hledat práci a kde budou hledat informace o firmě? Jak máte nazvat danou pozici, aby si ji všimli? Co má inzeárt obsahovat? ... 
  • Uveďte výši mzdy a bude se vám hlásit více kandidátů a výše odměny nebude důvod zamítnutí. A u kandidátů si šplhnete! 
  • Pište pro vaši cílovou skupinu. Do inzerce patří to, co chce a potřebuje vědět kandidát a ne to, co se líbí vám. Řidiče bude víc zajímat jaké auto dostane, zda může parkovat před barákem, zda jsou auta přes noc (hlavně v zimě) v garáži nebo venku a zda budou mít stále jedno auto anebo jej točíte mezi lidmi. Jděte za vašimi kandidáty/zaměstnanci a nechce si poradit. 
  • Počítejte si výkonnost pracovních portálů i kariérních stránek. Měřte počet shlédnutí, počet CVs, počet nástupů, tj konverzní poměry v rámci průběhu výběrových řízení. A dívejte se na relevanci kandidátů a tím i kvalitu zdroje.
  • Testujte v čase různé portály. Na inzerci se mi opakované hlásí nejvíce kandidátů v lednu a v srpnu. Data dlouhodobě zveřejňuje LMC v rámci Datové snídaně.
  • Nehlásí  se vám lidé? Přepište inzerát - přidejte emoji, uveďte mzdu, zkraťte text, přidejte benefity a další, zkuste jiný portál anebo se smiřte s tím, že tuhle roli na inzerát neobsadíte.
  • Máte-li ATS, chtějte aby byl portál schopen přeposílat kandidáty přímo do něj. Vždy si je můžete přetáhnout ručně, ale je to zbytečná administrativa.
  • Myslete na nejhorší - že mám pracovní portály přestanou dodávat - a naučte se aktivnímu hiringu
  • Zaveďte ve firmě Referral program, který je dlouhodobě jeden z nejkvalitnějších zdrojů. 
  • Pokud vás více zajímají inzeráty, tak doporučuji kurz Matěje Matolína, článek Patrika Gajdoše a článek od Apollo Technical.


Koho bych chtěla závěrem moc pochválit jsou StartupJobs - máme nakoupený balíček kreditů za PFC a když nějaká naše firma potřebuje kredity, převedeme si je mezi účty. Tereza je navíc unicorn zákaznické péče a vše zařídí v řádu hodin (často minut!) a vždy s úsměvem!