Jak na online školení?

03.11.2020

Osobně jsem si myslela, že tak dlouho převážně pracovat z domova nebudeme, ale už začínám 8. měsíc, kde z 98 % pracuji v domácího režimu. V Alze jsem interně školila nábor, LinkedIn, Rozvojové plány a SWOT analýzy a různá další školení pro manažery i nemanažery. To se nezměnilo, jen jsem se cca v dubnu přesunula ze zasedačky do prostředí Teams.

Osobně si myslím, že do režimu, na který byla většina z nás zvyklá, tj 5 dní kancelář a sem tam práce z domova/kavárny/chalupy, se jen tak nevrátíme. I proto vnímám potřebu nasdílet něco z toho, co jsem se za posledních 7 měsíců naučila během online školeních. Nebo si někde načetla.

Na začátek bych jen dodala, že nejsem profík a i mně online školení občas pěkně vypeče. Hlavně ta technická část. 😃

Platforem je nespočet. Za sebe bych zvolila Zoom nebo Teams. Interně používáme Teams, a tak s nimi umím nejlépe a navíc je používají všichni ve firmě, a tak rovnou přeskakujeme část "jak se tady pohybujeme, kde klikáme a kde neklikáme". Umět s platformou přes kterou školím, je základ.

Výčet a porovnání komunikačních platforem najdete v této tabulce. Najdete tam porovnání parametry jako jazyk, cena, počet členů, ... a na dalších záložkách pak speciální tipy třeba pro školy. Nevím, kdo tabulku sestavoval, ale obří díky! 🙏

Vyberte si platformu, kterou umíte ovládat. Pokud ne, doučte se to. K tomu vám pomohou videa přímo od daných platforem na YouTube nebo pak Digiskills.

Co v platformě asi využijete?

  • chat
  • reakce a možnost hlášení se
  • nahrávání školení
  • gallery nebo speaker view
  • možnost rozmazání pozadí nebo jeho nahrazení fotografií
  • ztlumení vašeho mikrofonu nebo mikrofonu ostatních
  • vytvoření podskupin a týmů v platformě
  • sdílení prezentace nebo jiných materiálů
  • ankety a dotazníky
  • propojení s dalšími programy jako je třeba Miro (řekněte účastníkům, aby si vytvořili registraci v předstihu)
  • otázky můžete nechat pokládat na sli.do, pokud máte více účastníků a chcete jim dát možnost anonymního dotazu

Je lepší dělat živé online školení nebo účastníkům poslat nahrávku?

Dopředu si řekněte, zda je online živá interakce přidanou hodnotou pro účastníky a zda neexistují i jiné možnosti, jak jim informace doručit. Na výběr máte - newsletter, podcast, blogový příspěvek v podobě článku, předtočený kurz nebo krátká videa (doporučuji aplikaci Loom). A pak tu máme online školení s různou mírou interakcí až po webinář.

Dobré jsou i kombinace výše vyjmenovaného. Osvědčilo se mi mít kurz a k tomu mít na interní wiki sepsané materiály a nejčastější dotazy a odpovědi na ně. Na složitější procesní úkony mám předtočená krátká videa, která účastníci naleznou na stránce školení v našem interním systém. Někdy jsem krátkými videi nahradila celé školení.

Je dobré si uvědomit, že třeba formát webináře je interaktivní a nemůžete mluvit 50 minut v kusem na závěr dát 15 minut na otázky a myslet si, že účastníci budou jásat nadšením. Zrovna tento formát chce opravdu poctivou přípravu, jasnou strukturu a cvičení, kde účastníky zatáhnete do děje. Formát webináře jsem měla možnost začít díky Kariérko a Samsung Tvoje šance a musím říct, že jsem se dost zapotila.

Co si položit za otázky?

  • V jakém formátu je přidaná hodnota pro účastníky?
  • Díky čemu dojde k co největšímu zapamatování si informací?
  • Jaká kombinace bude pro účastníky nejpřínosnější?
  • Co je mým cílem? Co je cílem účastníků?
  • Co přesně se mají účastníci naučit?
  • S jakými informacemi mají odejít a pamatovat si je?
  • Chtějí se účastníci učit a poslouchat? Budou se soustředit?

Odpovědi na otázky vám pomohou přizpůsobit váš kurz těm, kteří jej potřebují. Zkuste si několik variant a zároveň si na začátek nenaložte moc. Také jsem na začátku měla snovou představu, jak budu mít mega profi a vyňuňaná školení... Ta představa mě nakonec lehce paralyzovala, že jsem si musela říct, že důležité je začít, a pak až ladit. Žádný zkušený z nebe nespadl, že? 😉


Většina z nás asi bude školit z domova nebo ze zasedací místnosti v práci. Zasedací místnost asi jen tak neuděláte hezčí, doma to jde snáz. Tam se však mohou objevit jiné rušivé faktory.

Jaké místo zvolit?

  • hezké a příjemné prostředí (nějaká květina za vámi obraz, knihovna)
  • kde je stabilní světlo nebo dobré umělé osvětlení
  • kde je vám dobře a prostředí vám lichotí (Petra má snad nejvíc TOP školící místnost)

Zkuste se vyhnout jen bílé zdi, ale najít si doma/v práci místo, které má hloubku a působí autenticky. Zkuste procestovat s notebookem byt a vyzkoušet si, jak různá prostředí vypadají v kameře. Věřím, že po nějaké době najdete.

Úsměvná doporučení:

Nenosím na školení bílá trička a halenky, protože sedím před bílou zdí. Moje web kamera v notebooku nemá tak super rozlišení a když na mě moc svítilo sluníčko, vypadalo to, jak kdyby moje hlava plula v prostoru bez těla. Před školením jsem si za sebe vždy naaranžovala květiny, které vytvoří příjemný prostor a dodají pozadí hloubku. Schválně si zkuste něco podobného a uvidíte, že to vypadá a i vy vypadáte hned lépe.

Jednou jsem školila odpoledne z kuchyně. Máme tam velká okna, ale večer se začalo stmívat a já najednou byla ve tmě. Od té doby si dávám pozor, abych si stihla včas rozsvítit.

Důležité tedy jsou:

  • světlo - ideálně do tváře a stabilní
  • kamera - v úrovni očí
  • řeč - do mikrofonu; mluvte pomaleji než offline, dělejte větší pauzy a hrajte si s hlasem

TOP lektora poznáte podle hlasu. Dokáže měnit jeho rychlost, mluví jasně a srozumitelně, nezadrhává se, ...


Kromě přípravy samotného školení po obsahové stránce, výběru platformy a pozvání účastníků, tu máme i přípravu technickou. Díky dobrému technickému zázemí budete minimálně klidnější. Plánujete nebo musíte školit online často? Popřemýšlejte nad kvalitnějším vybavením. Kdo ví, jak dlouho ještě budeme online, že?

Tři důležité body:

  • zvuk
  • světlo
  • obraz

Jak se dělají profi videa? Mrkněte se na Petra Máru nebo na Digisemestr. Kluci mají svá školení vychytaná do posledního puntíku. Zázemí studia, light rings, natáčení na zrcadlovku, studiové mikrofony, ...

Zkuste si zvuk sami na sobě. Nahrajte si, jak chvíli mluvíte. Je zvuk čistý? Je vám rozumět? Není tam moc šumu? A co světlo? Je vás dobře vidět a více než jen vaše hlava? Uvidí vám účastníci ruce, a tak i vaši gestikulaci? Jaké pozadí je za vámi? A nečouhá vám něco za hlavou a nedělá vám pomyslné růžky? Nesplýváte barevně se zdí? Snímá vaše kamera dobře nebo by bylo lepší pořídit si externí? ...

Kdybych měla vypíchnout jednu věc, tak ze to právě ZVUK. I kdybyste nebyli vidět, musí vám být dobře rozumět a zvuk musí být co nejčistější. Je šíleně náročné poslouchat někoho, komu v mikrofonu vrčí a šumí. Vyčerpá to vás i účastníky.

Mezi přípravu za mě patří i samotná pozvánka na školení. Je to prostor, kde účastníky informujete o podstatných informacích a sobě ušetříte nervy během školení. 😉

Pozvánka na školení:

  • Pošlete ji s předstihem. Ideálně co nejdříve.
  • Musí obsahovat link na platformu, kde se potkáte nebo online schůzku.
  • Musí si účastníci něco speciálního nainstalovat? Napište jim to.
  • Uveďte na sebe kontakt. Pokud neškolíte vaše zaměstnance, tak uveďte své telefonní číslo. Nikdy totiž nevíte, kdo z účastníků bude potřebovat rychle poradit.
  • Budete používat kamery? Explicitně to napište, jinak se vám stane jako mě, že chcete, aby se účastníci ukázali a oni jsou ještě v pyžámku a snídají.
  • Do kdy bude školení trvat? Raději si nechte 30 minut rezervu, kdyby bylo více dotazů atd.

Moje doporučení - školte online, když máte doma klid. Ačkoli nejsem ranní ptáče, školila jsem dopoledne, protože odpoledne už byl doma šrumec. Navíc jsou účastníci po ránu více soustředění a mají více energie. Začít můžete i společným popíjením kávy a u toho se vzájemně představit. ☕️

Co si přichystat?

  • nacvičte si minimálně jednou celé školení, natrénujte si obtížnější fáze
  • strukturu mějte po ruce klidně vytištěnou
  • mějte rozpis toho, co chcete kdy říct a důležité informace
  • vybavení, ...

Pokud nemáte kvalitní připojení, školení nedělejte. Není nic horšího než vypadávající lektor, nefunkční prezentace, vypadávání zvuku i obrazu, ...

A co si pohlídat?

  • čas
  • techniku
  • sám sebe (hlas, pozornost, ...)
  • prostředí
  • účastníky
  • připojení

Příprava je základ úspěchu. Co lze předpřipravit, předpřipravte si. Připravte si checklist všech kroků. Buďte pokorní, nemyslete si, že vše hned zvládnete a ještě ohromíte účastníky.

Máte účastníky, pro které je to první online školení? Uklidněte je, že to zvládnout a že kdyby byl jakýkoli problém, společně ho zvládnete řešit.

Než začnete přednášet a vytasíte se se svou prezentací, řekněte všem účastníkům jak to celé bude probíhat. Řeknete a ukažte si osnovu a tu si ideálně pošlete i do chatu, aby ji měl každý před očima po dobu celého školení. Budou přestávky a jak dlouhé? Jak se mají účastníci hlásit a položit dotaz? Mají se ptát hned nebo až na konci školení? ... Poskytněte účastníkům odpovědí na jejich otázky hned v úvodu. Stanovte si pravidla. Zamezíte narušení celého školení dotazem, který vás může tematicky odvést úplně jinam a zamezíte zmatenosti jednotlivých členů.

Plánujete představení účastníků navzájem?

  • představte se jako první
  • mějte seznam účastníků a vyvolávejte je, tak zamezíte rozpakům
  • určitě si časový limit pro každého, do kterého se musí vejít
  • dejte po představení chviličku na možnost reakce ostatních
  • poděkujte za představení se

Na konec nechte účastníkům pár minut na zhodnocení školení a podělení se o to, co si oni osobně odnášejí.



  • Pokud máte menší skupinku, nevyužívejte reakcí a hlášení se, lepší je reakce obličeji a rukama.
  • Řekněte dopředu, zda budete posílat prezentaci, nebo si mají účastníci psát poznámky.
  • Vyzkoušejte si na začátku chat - ať vám tam každý napíše zprávu.
  • Naučte se první 3 minuty a vaše představení se nazpaměť. Dobrý začátek vám dodá sebedůvěru.
  • Napište si předem seznam lidí, kteří vám na školení jdou a držte se jmen tak, jak jdou po sobě. Nebudete muset přemýšlet nad tím, zda jste na někoho nezapomněli a zda si dobře pamatujete jeho jméno.
  • Na dotazy si vyhraďte speciální časy - mějte po každé sekci 5-10 minut na otázky a upřesnění si informací.
  • Mějte vždy plán B - náhradní řešení, když něco nebude fungovat (jinou platformu, hotspot, jiný počítač, powerbanku po ruce, ...).
  • Jedná se o důležitý webinář nebo ho děláte pro veřejnost? Nedělejte ho sami, ale v tandemu s někým, s kým jste sladění a kdyby se stalo cokoli, jistí vás.
  • Keep it simple - nekombinujte příliš mnoho aplikací a aktivit mimo platformu. Jinak strávíte hodně času vysvětlováním co a jak.
  • Nekoukejte se do kamery seshora. Budete vypadat jako když koukáte na psa a navíc vám někdo uvidí no nosu. A to nechcete. Doporučuji vypodložení si notebooku krabicí nebo knihami.
  • Mějte po ruce pití. Možná tomu nevěříte, ale poměrně brzy vám "vyschne v puse" a může vás to zbytečně rozhodit.
  • Sdílené soubory pošlete dopředu. Jinak si je všichni začnou studovat po jejich zaslání během školení.
  • Plánujete webinář? Maximálně délku si zvolte 4 hodiny s přestávkami po 20-45 minutách. Jinak "umřete" vy i účastníci.
  • Nebojte se občas přehrávat, kamera to zvládne a jen tak se vám podaří přenést emoce na účastníky.
  • Na začátek školení si ukažte nástroje platformy a jak se používají. Méně technicky zdatným lidem nebo lidem, kteří danou platformu neznají, to opravdu pomůže.
  • Zkuste se dát prostor všem, nejen dominantním účastníkům.
  • Buďte lidští, pokorní a nebuďte špatní z toho, že se vše nepovedlo tak, jak jste si vysnili.